A külső minőség a belső minőség tükre - ami mindent eldönt

Tőled lesz sikeres a vállalatod, projekted, rendszered, részleged, folyamatod, feladatod. Ha nem elsőre, akkor másodikra, vagy többedikre. Ezt jelenti az, hogy „felelősséget vállalunk önmagunkért”. Aki ezt a tézist érti, annak nem omik össze az élete a jövőben, de struktúrálisan, lépésről lépésre átalakul ott, ahol kell.

Ma egy belső indíttatásra írtam meg ezt a cikket, mert úgy éreztem, hogy valami előremutató állt össze a fejemben. A fő kérdés az, hogy

  • mitől sikeres egy vállalat?
  • mitől sikeres egy vállalkozó?
  • kik is ők valójában?
  • miért sikerült nekik?

Ez az összegző azért kívánkozott ki belőlem, mert a vállalatokat egy fajta távolsággal kezelik az alapítójától, vezetőjétől, és meglátásom szerint túlmaterializálják egy egyensúlyi állapotból kimozdítva. De a cikk mondanivalója értelmezhető bármilyen vállalati rendszerre, folyamatra, projektre, mert aki egy vállalatot fel tud építeni, abban megvan minden, ami egy projekt, egy részleg, vagy folyamat felépítéséhez kell, tehát érdemes a maximális kompetencia halmazból vizsgálódni.

Azt tapasztaltam a saját mintáimon keresztül, hogy az a munka, rendszer, folyamat, egyéb, amit kiadok a kezemből, abban relevánsan közrejátszik az, ahogyan én a tudásomat és tapasztalataimat, valamint a megformáláshoz használt képességeimet használom. Vagyis az én jelenkori tanulságom az, hogy az minőségem határozza meg a munkám minőségét. Ez az állítás pedig negálva is igaz: Ugyanazzal a feladattal más embert megbízva, más minőséget kapunk. A vállalatépítés, projekt, rendszer, részleg vagy folyamat építés, fejlesztés szintén egy munka, amire ez a fajta megközelítés egy józan belátás mentén igaz kell, hogy legyen.

A kíváncsiságom és a rendszerezhetőség kedvéért meghallgattam 9 sikeres vezető pedocastját, vagy valamilyen videós nyilatkozatát azért, mert a közös mondanivalót kerestem. Miután meghallgattam a vállalkozókat, egy olyan érzés támadt bennem, hogy ezek az interjúk idegesítőek, mert megpróbálják szavakba öntetni a vállalkozókkal azt, amire korábban nem is figyeltek: Önmagukra a sikerükkel összefüggésben.

A jelen cikk korlátozó feltételei

Az interjúk mindegyike szinte egy retrospektív elmélkedés, nem fókuszálnak a piaci törvényszerűségekre, mint a

  • Szerencse, időzítés, piaci helyzet (pl. egy jó ötlet is mehet a kukába, ha rosszkor jön)
  • Kapcsolati tőke, befolyás (sokan azért jönnek fel, mert ismernek valakit)
  • Pénzügyi háttér (aki kezdőtőkét kap, az könnyebben vesz kockázatot)
  • Piaci monopolhelyzet, versenyelőnyök (pl. a legtöbb „sikeres” vállalkozó nem feltétlenül zseni, csak éppen elsőként ért célba)
  • Adminisztrációs, jogi és egyéb megfelelőségek (mint korlátozó vagy kizáró tényezők)

A podcastok elején nincsenek definiálva a sikeresség mérhető mennyiségi- vagy minőségi tényezői, vagyis mi számít sikernek? Pénz, tartós vállalat, személyes beteljesülés, egyéb. Ezért a podcastok

  • Primer kérdése nagyjából ennyi: Ki/Mi vagy Te, hogy Neked sikerült?
  • A szekunder kérdése pedig az, hogy: A többieknek miért nem sikerül? Mi az a minta, amit érdemes követni, másolni, megtanulni, utánozni?

A 9 vállalkozó nem tekinthető reprezentatív mintának, nem is én választottam ki őket, hanem a közösségi média felületeken elérhető, már leválogatott listából tudtam válogatni. Vagyis csak azok szólnak, akik feljöttek. Aki hasonló dolgokat csinált, de mégsem lett sikeres, azt senki sem kérdezi meg.

A válaszaik mögötti motivátorokat vagy háttér információkat sem ismerem, ezért annak engedek teret ebben az összegzőben, amit hallok, és megértek belőlük.

Nézzük meg azt, hogy mit mondanak

Előre is bocsájtom azt, hogy mindenkitől csak egy egy mondatos lényeget, eszenciát próbáltam meg kiszedni az egyszerűség kedvéért. Nem biztos, hogy jól találtam el a szándék szerinti összegzésüket.

(MERT: a matematikusok is ezért deriválnak és integrálnak mindent, a közgazdászok is ezért preferálják a kétdimenziós modelleket, a szövegértés és tömörítés is az egyszerűsítést és emészthetőséget támogatja).

  • Az a jó innováció, aminek már van tapasztalati alapja – (Csillag Péter)
  • Legyen az álmod értékteremtés. Készülj fel, és tarts ki mellette – (Balogh Levente)
  • Elszántság, egyéniség, de alkalmazd a vállalati működés törvényszerűségeit, ugyanakkor a vállalat egy eszköz az álmok megvalósításához – (Kulcsár Tibor
  • A struktúrák, rendszerek, folyamatok, hibák kiküszöbölése – (Matusz Balázs
  • Cégvezető vagyok, nem pénzember. A pénz az jön” – (Dr. Varga Eszter)
  • A cél legyen belülről fakadó, legyen fókusz tartás, az út majd alakul – (Balogh Petya)
  • Kitartás, kockázatvállalás, hibázás beengedése – (Pongor-Juhász Attila
  • A vállalkozás maraton, nem sprint (A bukás része a sikernek) – (P. Tóth András)
  • Mindig rendszereket és struktúrákat kell építeni – (Krausz Zoltán)

Megmondom őszintén többükkel tudok mélyen azonosulni, mert a cégekben eltöltött idő alatt felszedett tapasztalataim, saját megéléseim, és tanulmányaim, kutatásaim sok egyezőséget mutatnak. De van köztük olyan is, akit nem látok letisztultnak és befejezettnek. Mivel ez egy rendszerező cikk, megpróbálom összegezni azt, amit mondanak:

Közös pontok a vállalkozást illetően

  • Mindenki vállalat építésről beszél. Vagyis egy folyamatról, aminek a kezdeti körülményeit ismerik, a végét kevésbé
  • Mindenkiben ott van egy belső hajtóerő, ami a kudarcokat tanulási lehetőséggé transzformálja
  • Minden nyilatkozatban ott van a hosszútávú perspektíva
  • Mindegyik a vállalatot tekinti elsődleges értéknek. A terméket/szolgáltatást mindenki eszköznek tekinti a vállalat létezésének érdekében
  • Mindenki a vállalatvezetés által éli meg a saját önmegfejlődését és önmegvalósítását
  • Senki nem beszél arról, hogy időkorlát, befektetői nyomás, exit
  • Egyik sem
    • azért csinálta a vállalatát, hogy hatályos időn belül eladja
    •  feltaláló, innovátor vagy unikornis (ahogy a startup szektorban hívják), hanem vállalkozó
    • beszél olyan innovációról, amiért a vállalatot létrehozta és amit tovább kívánna adni jó pénzért
    • a termékét (szolgáltatását) éli meg, hanem a vállalati keretben való létezését és működését
    • beszél folyamatos, kiegyensúlyozott és drasztikus növekedésről, ami a startuppal szemben alapvető elvárás, és amely hiányában a nyomásgyakorlás egy természetes válasz a befektetői körtől, és amely agyonnyomja és kiégeti a startup vállalkozót

Közös pontok a személyükben

  • Erő a kitartáshoz akkor, amikor látszólag bukás vagy az közeli helyzet áll fenn
  • Áramlás képessége, amely lehetővé teszi számukra az észlelést, váltást, változtatást, egy akár számukra ismeretlen irányba is (hívhatjuk egy magabiztos kockázatvállalásnak, ami mögött nem mutatkozik meg a veszteség egy konkrét formája sem)
  • A jóhiszemű gyermeki naivitás lassú, de biztonságos leépítése, és átalakítása letisztult tudatossággá, de a jóindulat megőrzésével
  • Időtlen jelenlét, amely segítségével egyszerre vizsgálják a múltat, működtetik a jelent, és tervezik a jövőt
  • Térben és rendszerben való gondolkodás, amely a vállalati törvényszerűségekre összpontosított stabilitást és növekedési képességet célozza meg illetve eredményezi. Módszerekkel, modellekkel, vagyis a tudományos térből merített ismeretanyagokkal kitámasztva
  • Tudattalan, de aktív és folyamatos önreflexió, amely során a rajtuk kívülálló eseményekből és eredményekből sakkozzák ki azt, hogy min kell változtatni annak érdekében, hogy a dolgok jó irányba menjenek. Mivel kifelé figyelnek, ösztön szinten változnak belül. Ettől tudattalan
  • Szükséges mértékű rugalmas tanulási hajlandóság és nyitottság, amelyet folyamatosan a vállalatépítésre fókuszálva mozgatnak magukban
  • Egyensúly a túlzott és az alul kontroll között
  • Az a belső meggyőződés, küldetéstudat, hogy ez az útjuk és nem lehetnek mások, mint vállalatépítők, vállalatvezetők (egy idő után nem is kínálkozik fel számukra más lehetőség. A terük, környezetük úgy rendeződik körülöttük, hogy ebbe az egy útba legyenek beszorítva)

Tehát az eszencia, amit megpróbálnak megfogalmazni: Az „Én” – aki vagyok, és ahogy használom magam (a tulajdonságaimat). „Van egy olyan összetételem, adottságom, aminek a segítségével sikerre tudtam vinni egy vállalatot”

Az én összegzőm

A válaszokból kihallom azt, hogy nehezen tudják megfogni a sikerük kulcsát, mert a valóságban arra koncentráltak, amit csináltak, és nem arra, hogy éppen hova skálázható. Csak az interjúk nyomása okán volt szükségük egy fajta összegző és nosztalgikus önreflexióra annak érdekében, hogy a kérdésekre tudjanak válaszolni valami értelmesnek hangzót, ami az ő konklúziójukkal és az önazonosságukkal összhangban van. Az interjúk tehát számukra a külső, sikerességet jelentő elvárásokkal való összevetés önmaguk ismeretével

A kudarcok azért viselhetők el, mert elfogadják a cél érdekében a szükségszerű irányváltásokat. Nem magukon változtatnak, hanem annak a módját, ahogyan használják magukat (a tulajdonságaikat). Vagyis nem kell gyökeresen kell mássá válniuk, mint akik, csak egy számukra is elviselhető mértékben a tulajdonságaikon a rendeltetésszerű használatnak megfelelően kell állítani. Van, akinek sorozatos bukás kell, mert több tulajdonságon kell állítania, vagy ismételnie kell azért, hogy végre elvégezze a megfelelő átállításokat.

Azt, hogy ők tényleg sikeresnek tekintik e magukat minden nap, vitatom. A viszonyítás mutat rá számukra arra, hogy a valóságban ők sikeresek, mert a sikeresség írott és íratlan peremfeltételeinek megfeleltek és letették az asztalra kézzelfogható módon. Továbbá a podcastok interjúira ők lettek kiválasztva számomra ismeretlen szempontrendszer alapján, tehát a sikeres vállalkozó szereppel valaki(k) által szembesítve lettek és ebből a szerepből kellett válaszolniuk.

Néhány felvetés a kontraszt kedvéért

  1. Mi van azokkal, akik ugyanilyen elvek szerint dolgoztak, de csődbe mentek?

Nekik vagy nem egy sikeres vállalkozás a küldetésük, vagy még nem tanulták meg minden tulajdonságaikat a sikeresség érdekében jól használni, de folyamatban vannak

  1. Mi van azokkal, akik véletlenül lettek sikeresek, mert épp jó helyen voltak jó időben?

Az átmeneti tartósságot eredményez. Az alap nélküli ház előbb utóbb összeomlik. A sikeresség a vállalat növekedésével mozog együtt. A hirtelenségben, véletlenségben nincs folyamatosság, növekedés, fejlődés, sem küldetés vagy út. Nem fenntartható

  1. Mi van azokkal, akik nem vállalati rendszereket építettek, hanem egyszerűen jól adtak el valamit?

Ők a mindenki által vágyott tökéletes értékesítők, és nem vállalatépítők, ami nem zárja ki azt, hogy valamikor vállalatot is építsenek

Záró gondolat

Kritikus

Ha nagyon kritikus akarok lenni, akkor mondhatjuk azt, hogy ezek az interjúk, és ennek a cikknek a mondanivalója egy „narratív illúzió”, hiszen az emberek szeretnek történeteket mesélni. A sikeres emberek egyszerű, tanulságos narratívát preferálnak, mert:

  • Senki sem szereti azt mondani: „Hát, igazából én is meglepődtem, hogy bejött, szerencsém volt”
  • Inkább olyan kifejezéseket használnak, mint „kemény munka”, „vízió”, „kitartás”, mert ezek inspirálóbbak és hitelesebbnek tűnnek, mégis igazak
  • A kaotikusnak látszó, de valóban komplex valóságot (pl. hogy egy versenytárs csődje miatt maradtak egyedül a piacon) nem említik, mert az nem építő jellegű

Steve Jobs is azt mondta, hogy „connecting the dots backwards” – visszatekintve minden logikusnak tűnik, de valójában akkor nem volt egyértelmű.

Önreflexív

Ami miatt mégis elfogadom igazságnak a podcastokat, és hitelesnek az interjú válaszokat az az, hogy én magam sem tudom soha azt, hogy mennyire lesz sikeres az, amin dolgozom, de ugyanazzal az elköteleződéssel és erővel teszem, amit a sikeres vállalkozók próbáltak meg megfogalmazni. Törekszem önmagam maximalizálására, folyamatos önmegfejlődésére, ezért számomra nem létezik a kudarc vagy a bukás, csak egy félkész állapot. Mindig csak a feladatom befejezte után tudok összegzőt adni, addig nem is foglalkozom azzal, hogy külső sikertényezők mentén ki, hova skáláz engem vagy a munkám vagy nekem hova kéne skáláznom magam. 

Volt vállalkozásom. A Covid, és egy rossz társ miatt buktam el, rengeteg pénzt is vesztettem. Mégis nosztalgikus visszatekintéssel tudom azt mondani, hogy ez a bukás kellett, amire nem tudok narratív illúzióként tekinteni, mert az utána következő életszakaszomban mostanáig sokkal jobb, inkább nekem valóbb, alkotóbb, inspirálóbb dolgok történtek velem és feladataim voltak. Nem gyászoltam. Nem bántam meg semmit, és nem cserélném el ezt az időszakot semmilyen sikeres vállalkozásért cserébe, mert így éltem meg a számomra valódi sikereket. Ha pedig a saját felelősségemet teszem a vállalkozásom bukása mögé egy összetett és mély önvizsgálat konklúziójaképpen, akkor az így hangzik: Ott rontottam el, hogy a kompetenciámat magam felé fordítottam a mások segítése helyett. Nekem ezt jelenti a „felelősség vállalás önmagamért”És ez nem azt jelenti, hogy nem lesz több vállalkozásom, csak azt, hogy ha lesz, az nem így (motiváció, szándék, forma, profil). 

Összesen: mindenki csak azt vigye el ebből, amivel azonosulni tud.

Ha dolgoznál ezzel a témával, ha lehet diszkréten, és kéne egy kísérő, konzultációval tudok kapcsolódni. Konkrét helyzeteket elemzünk és feltárjuk mögöttük a mintázatokat. Írj, vagy hívj. Kihozzuk Belőled a legjobbat <3