A Vállalati dinamikákról átfogóan - keretező értelmezés rendszerszemléletben

„…Mindig a látszat mögött van a lényeg…” A látszat önmagában kevés, torz és mindig téves irányt jelöl ki.

A vállalati dinamikák egy integratív jelenséghalmaz, amely a vállalatnak a 100%-t vizsgálja úgy, hogy figyelembeveszi azt az 50%-t, amire nem figyel senki. 
  • Amiben csak történnek a dolgok. 
  • Ami után csak fut egy vállalat és reagálni képes. 
  • Amit csak tudatossággal és jelenléttel lehet irányítani.

A vállalati dinamikák megmutatják a vállalat érettségét, fejlődésének az irányát, sebességét és életbenmaradási képességét a szervezeti hierarchia mentén. 

Úgy látom, hogy itt az ideje annak, hogy keretet adjak annak, amin 2025-ben dolgoztam. Írtam egy rakás rendszerező cikket, amelyek mindegyike egy-egy vállalaton belüli vagy a vállalatra kívülről ható (ökoszisztéma) dinamikára mutatnak rá. Mind arról szól, hogy egy vállalat életképessége min csúszhat el (minőségmenedzsment megközelítésben: milyen kockázati faktorok lehetségesek még az ismert és vizsgált kockázatokon felül). Ezek a cikkek tudásanyagok, amelyeket nem kell követni, de a rendszerező szemléletük okán felhasználhatók inspirációként és irányjelzőként. 

Ebben a cikkben megpróbálom keretezni és világossá tenni azt, hogy mik azok a Vállalati dinamikák, milyen tulajdonságokkal rendelkeznek átfogóan, illetve, hogy hogyan vizsgálhatók, és milyen rejtett csapdákat hordoznak. Vagyis bemutatom azt, hogy a standard és az ismert módszereken túl én hogyan vizsgálok egy vállalatot egy rendszert, mit jelent számomra a rendszerszemlélet, rendszerlogika, és rendszeranalitika, vagyis miért nem szoktam tévedni. 

És hogy értelmezni tudjuk azt, hogy miről lesz szó, rámutatok arra a mondatomra, amely úgy kezdődik, hogy: „Úgy látom, hogy…” Érdemes megragadni azért, hogy az alábbiak a helyükre kerüljenek. Vagyis ez a cikk a vállalati dinamikák analógiájában egy természetes, érzet alapú döntés eredménye. 

És akkor mi is az a Vállalati dinamika?

A vállalati dinamikák lényegében együttesen alkotják a látható rendszereket, a mellettük párhuzamosan működő és azokra közvetlen visszaható láthatatlan rendszereket. Olyan működési mechanizmusok, amelyek a mindennapi döntésekben, az azok mögötti motivációkban, szükségletekben, feszültségekben, és félelmekben rejlenek. Jellemzően látszólag ártalmatlan, csendes folyamatok, amelyekről a számokkal vezérelt folyamatok elveszik a fókuszt. Ezekben a folyamatokban mindenki teszi azt, amit helyesnek talál a saját belső motivátoraival és érettségével a háttérben. Ezen motivátorok között mindig ott van az, hogy „Ebből hogyan lehet kimászni…?”, „Hogyan lehet jól kijönni…?”, „Ez nekem hogyan előnyös, vagy a legkisebb mértékben hátrányos…?”, és hasonlók. 

A vállalati dinamikák sosem egy emberen múlnak, hanem olyan csoport jelenségek, amelyek az egész vállalat működésére, áramlására és életben maradásáért tett erőfeszítésekre összpontosítanak. Mégis létezik egy első ember, akinek a viselkedés mintázata, a belső motivátorai, hitrendszerei, esetleg saját dogmái, és félelmei meghatározzák egy egész csapat működését, a helyzetekhez és feladatokhoz való hozzáállását, vagyis a vállalatban történő jelenlét dinamikáját. Tehát a vállalati dinamikák átszövik a szervezeti hierarchiát, de nem csak vertikálisan, hanem horizontálisan is.

Az, hogy ki mennyire fogékony egy dinamikában való részvételre, az egyéni. A vállalatokban általában erős az igény a homogenitásra. Tehát ahol valaki elutasít egy vállalati mintázatot, azt a szervezet hibaként kezeli. A hibára adott első válasz logikusan az, hogy meg akarja javítani. Azonban az egyik legnagyobb önhazugság és téves irány az, amikor egy kontraszt mintázatot hibaként kezel egy rendszer. A kontraszt jelenséget megvizsgálni kéne és nem félelemből eliminálni. A kontraszt mindig egy első jel arra, hogy valami diszharmonikus, és ideje nyitott szemmel tovább haladni.

A vállalati dinamikák mögött szerepek vannak. A szerepek azonosítása szintén csak megfigyelhető, de nem mérhető. A szerepek lehetnek a következők: Stratéga, Bajtárs, Feleség/Férj, Szülő, Irány kijelölő, Rendszerépítő, Térformáló, Tértartó, Katalizátor (romboló vagy építő), Tanító, és hasonlók. Ezen szerepeket csak akkor lehet felismerni, ha iserjük a működési mintázatukat. Egyéb esetben, bár a mindennapokban tetten érhető a viselkedésükben, egy laikus vagy tapasztalatlan ember nem tudja értelmezni. Ide tartozik az, is hogy ki a valódi szakrális vezető (akit az emberek a saját akaratukból követnek, mert őt tartják a legkoherensebb, legbiztonságosabb és leghitelesebb embernek) egy vállalatban, akinek nem feltétlen van pozíciója, és ki a felmatricázott vezető. A szerepek felismeréséhez és megértéséhez a legkönnyebben a személyes múlt és a jelen ismérveiből kirajzolt fejlődési ívvel, illetve a személyben tettenérhető közösségre ható funkcionalitás értelmezésével lehet a legközelebb kerülni. Fontos hangsúlyozni azt, hogy ez az összefüggés NEM egyezik meg egy tradicionális HR karrier vagy kizárólagosan a szakmai úttal. Ugyanis az érték mintázatok, amelyeket a vállalaton belül a vezetési irányelvei jellemeznek a személyisgjegyeiből, a múlt tapasztalataiból, és a családi hátteréből erednek.

Nem lehet közvetlen módon bemérni semmilyen személyiség teszttel, mert a tesztek irányítottak kötött kérdések mentén, vagyis a lehetséges kimenetek száma és jellege is kötött. Továbbá a vállalati dinamikák észlelhetőségének az átfutási ideje nem egyezik meg egy teszt általi pillanatképpel. Tehát nem mutatják meg azt a diverz, de mégis egységes rendszerbe foglalható valóságot, amely a vállalat érzet alapú mély működését jellemzi. A tesztekből sosem lehet következtetni egy félelem motivátorra, egy korábbi traumára, vagy egy aktuális belső feszültségre, a felelősségvállalás mértékére, vagy a tudatosság szintjére, mert egyiknek sem ez a célja.

Egy dinamikának csak az eredményére lehet bizonyítékot találni. Magára az eredetre, vagy gyökérokra (a rejtett motivátorra, vagy félelemre), sosem. És bár látható a dinamika, a kézzelfogható bizonyíték híján nem kapja meg a jelentőséget, vagy a szavak szintjén egyszerűen letagadható.

A vállalati dinamikák teli vannak érzetekkel. Köztudott az, hogy egy vállalat a számokra, a mérhetőségre és a tényekre helyezi az életképességét és a sikerességét. Mindent is mérhető és számszerű bizonyítékokkal akar transzparensnek mutatni. Ugyanakkor megannyi döntés születik intuitívan, amelyek okára nincsenek számszerű bizonyítékok: „Valaki azt mondta, hogy…”; „Valahol láttam, hogy…”; „Szerintem ez így lesz jó…”; „Úgy érzem, hogy…”; „Jó, legyen így, mert nekem sincs jobb ötletem…”; „Menjünk erre, mert ez szimpatikusnak tűnik…”; „Attól félek, hogy ha…”; „Én elhiszem ezeket a számokat…”. A mindennapi működés legalább 50%-a ilyen jellegű, intuitív döntésekből áll. Tehát ahol a vállalat a mérhetőségre és a transzparenciára összpontosít, ott a teljes működés 50%-t képes átlátni és menedzselni. Az intuícióból származó döntések nem tetten érhetők, de határozott és tisztán látható, mérhető eredményekhez is vezetnek.

A vállalati dinamikák nem pszichológia, hanem annak egy rendszerszintre emelt, rendszerező, és átfogó látásmódja, ami rámutat a hiányosságokra, lehetőségekre és irányjelzőként használhatók. Emberi viselkedésre és működésre fókuszál, amelyet a pszichológusok már vizsgáltak, azonosítottak, értelmeztek, és tudományos szintre emeltek. Továbbá amelyet a végén tetten érhető a tényszerű számokban és eredményekben is. Van, aki pl. rendszer szociológiának nevezi. A vállalati dinamikák több mint a klasszikus szervezetfejlesztés, mert mára az is tesztekkel és mérésekkel indít, vagyis az 1930-as években elterjedt Kurt Lewintől származó induktív logikai koncepció is torzult és elbutult. Továbbá a szervezetfejlesztés jellemzően a humán viselkedések szabályozását és logisztikai struktúráját alkalmazza a belső morál és motiváció érdekében. De ettől még nem lesznek egészséges és tartható folyamatok, értékesíthető minőség, sem olyan output, amely, inputként beforgatható az önfenntartás folytonosság biztosítása érdekében. Ráadásul a szervezetfejlesztést a fluktuáció el tudja tüntetni, mert a humánviselkedés és szervezeti struktúra egy vállalati növekedés mellett folyamatosan változik, és nem része a vállalat működésének (folyamatok) tovább örökíthető szabályozása.

Ezért a vállalati dinamikák integrálja a minőségmenedzsment szemléletet, módszereit, és eszközeit, amelyek segítségével a szervzetfejlesztéshez kapcsolt láthatatlan humán dinamikákat, össze lehet kapcsolni a látható rendszerekkel és folyamatokkal. A legegyszerűbbb összefüggését az első generációs (immár ősinek mondható) szemlélete adja, melyben az oksági lánc határozza meg, a mindenkori eredményt a totálisan érvényes és végtelenül leegyszerűsített feketedoboz modellel illusztrálva. Akciók és reakciók láncolata, amely során nem csak az ismert, látható és mérhető tényezőket engedjük bele egy eseménybe, eseménytérbe, hanem a láthatatlan, intuitív és ismeretlen, az egyénben rejlő, működési mintázatokat is. Vagyis egy magas szintű, integratív analógiás rendszerszemléleti megközelítés. A vállalati dinamikák a disszonanciára keresik és adják meg a válaszokat (mint minőségjavítás, -fejlesztés), ahol a minőségmenedzsment 

  • szemlélettel pont akkora hangsúlyt kapnak a látható és mérhető folyamatok, mint amennyit a láthatatlan és mérhetetlen folyamatok.
  • módszerekkel és eszközökkel kezelni lehet azokat a vállalati dinamikákat, amelyek a vállalat életképességére hátrányosan hatnak.

Számtalan menedzsment tévhittel kell együttműködni egy vállalaton belül, amelyek eredmény szinten megmutatják azt, hogy tévesek, de ragaszkodunk hozzájuk, mert biztonságosak és mert nincs jobb ötlet. A paradigmaváltás pedig erőt és határozott, tiszta irányt igényel. Tehát ahol a disszonancia felüti a fejét, ott biztosak lehetünk abban, hogy egy téves menedzsment tanítással állunk szembe. Sajnos a téves menedzsment gyakorlat vagy minta mellett ritka egy helyes gyakorlat, modell, vagy minta, amire könnyű lenne átugrani és mindent rend behozni. Ezért a vállalat csak halad tovább a „Jól van ez így…” és a „Majd lesz ez jobb is…” önhazugságokba kapaszkodva. Ez pedig nem más, mint az eseményeket és dinamikákat mozgató tehetetlenségi erő, mert nincs idő és erő megállni körülnézni.

Mi nem mérhető egy vállalaton belül? Hol van a láthatatlan 50%?

Ha arra keressük a választ, hogy a látható rendszereket, folyamatokat és eredményeket milyen láthatatlan tényezők befolyásolják, akkor például a következőket érdemes vizsgálni: 

  • A szakmai kompetencia jelenléte, ereje, és dominanciája a döntések és megvalósítások során
  • A közösségi kommunikációban rejlő harmónia, vagy disszonancia (hallom, de nem értem, igazságtartalom)
  • A közösségi kommunikáció minősége és jellege (egyenes, tiszta, értelmezhető tartalommal, vagy manipulatív virágnyelv, burkolt utalások, politikai korrektség, asszertivitás. és ez értendő a feladatok kiadására is)
  • A döntések eredete, határozottsága, sebessége és iránya, érzelmi töltete
  • A közös és az egyéni célok viszonya egymáshoz képest
  • A csend
  • A rend jelenéte és mértéke (ebbe a célok és irányok, a folyamatok „egészségi állapota” és tarthatósága, a tiszta eszkalációs láncok, a hatáskörök, jogkörök, az alkalmazott módszerek, a tudáspreferencia, és hasonlók is benne vannak)
  • A látszattartás mértéke, a bizonytalanság, a halogatás, a hárítás, vagy a felelősségvállalás jelenléte, intenzitása és iránya
  • A belső preferenciák és prioritások
  • A szervezeti kultúra valamennyi ismérve
  • A szavak és a tettek közötti harmónia vagy disszonancia
  • A szerepek jelenléte és dominanciája
  • A vezetőben lévő szükségletek és morális tartás (pozíció + juttatás + tömény jófejkedés + nagy lózungok, vagy arányosság + igazság + teljesítmény + fegyelem + tiszta irányelvek)
  • A kapcsolatok minősége, jellege (a bizalom jelenléte, háttérben meghúzódó emberi játszmák jelenléte és dominanciája)
  • Az aktuális és korábbi életszakaszokból hozott szakmai és emberi kapcsolati minták és értékek
  • A mentális és testi egészségi állapotok (pszichológus, gyógyszerek, orvosi kontroll szükségletek)
  • A hangulat és a morál
  • A standard skillek jelenléte és minősége (delegáció, időmenedzsment, mikromenedzsment, gondolkodás logikai strutúra, és rendezettség, kockázatokhoz való hozzáállás, egyéb) 
  • és hasonlók…

A lista természetesen nem teljes, de így is terjedelmes és izgalmas. Belátható az, hogy ezek mindennap, minden emberben ott vannak és együttesen mozognak egymással interakcióban. A kritikus pedig értelemszerűen a vezetői szint, illetve az első számú vezető kultúraformáló ereje ezekkel a láthatatlan és mérhetetlen tulajdonságokkal.

A lényeg tehát az, hogy ezek a tényezők, mind dinamikákat jelölnek és mintázatokat rajzolnak ki, amelyekben ott van a folyamatosság és az oksági lánc. Az oksági lánc pedig az idő mentén egy fejlődési ívet ad ki, aminek iránya és sebessége van. Vagyis a  minőségmenedzsment szemlélet és a rendszerlogika ismerete hozzájárulhat ezen mintázatok azonosításáhzo és értelmezéséhez. Ha pedig ismerjük a mintázatokat, tudjuk, hogy mit keresünk, vagy látunk egy újat, amit meg akarunk érteni, és merjük kimondani az igazságot, akkor ki tudjuk rajzolni a vállalati dinamikákat. Ezzel pedig irányítani tudjuk a feketedoboz inputjai között azt a részt, amelyet nem terveztünk beleengedni az eseménytérbe, csak belekerült. Mivel minden rendszernek (tehát egy vállalatnak is) az ember az alfája és omegája, látható és nem látható működési mintázatokkal, nyilvánvalóan a láthatatlan az, ami a meglepetéseket, a kockázatokat, illetve azok bekövetkezéséből a problémákat okozza. De nem lineárisan, hanem dinamikusan és hálózat szerűén, mert egy Vállalati dinamika mindig sokszereplős.

És mi a csapdája ennek?

  1. A mérhetőség hiányában senki nem foglalkozik vele. Az intuitív és hitrendszer alapú döntések természetesek, vagyis nem kell velük foglalkozni… Ha pedig észrevesszük, letagadjuk, hárítjuk, elfedjük egy intenzív alternatív kommunikációval, letereljük a figyelmet róla, mintha nem lenne. Vagyis egyszerűen azt mondjuk, hogy ami nem mérhető vagy nem látjuk, az nincs. Ezzel együtt pedig kimondjuk azt, hogy „nem vagyunk hajlandók a vállalat teljes egészével foglalkozni”. Ezáltal pedig kontrollálható, manipulálható, és ez a maradék 50% is pont eléggé nagy ahhoz, hogy a napok végére mindig elfáradjunk és egy elégedettséggel tudjuk azt mondani, hogy „na, ma is hasznos voltam…”
  2. Ha a vezető látja, hogy a vállalaton belül nem stimmelnek a dolgok, de önmagát kívülhelyezve akarja a többieket rendberakni külső szakértő segítségével. A legnagyobb önhittség és tévedés az, ahol a vezető ezzel a hárítással letolja magáról a kultúra, érték, minőségteremtő (illetve ezek ellentetjét) hatását és felelősségét. Vagyis nem a gyökérokot (az akciót) ragadja meg, hanem az okozatokat akarja manipulálni. Ennek egyensági következménye az, hogy szakadékot képez közte és a csapata (akció és reakció) között, hiszen lefüggetleníti az okozatot az októl. Ettől kezdve a vezető elvesztette az irányítást, mert az okozatok nem belőle és tőle, mint ok-ból származnak. Ez egy egyszerű rendszerlogikai összefüggés. A vezetőnek egyszerűen kicsúszik a kezéből a vállalata, és a csapata.
  3. Mindenki azt fejtegeti, hogy ki a jó vezető, és mik az ismérvei… vagyis milyen szempontrendszert kell megfogalmazni a jó vezető kiválasztásához. Jellemzően a történet mellémegy, különben a statisztikák szerint nem szenvedne a vezetők több, mint fele vezetői magányban… és nem lehetne rájuk egy komplett pénzbirodalmat építeni (pszichológusokkal, coachokkal, mindfullness trénerekkel, pear- és elitcsoportokkal). Vagyis a kiválasztási szempontrendszerek nem lehetnek jók. Mi van az első három másodperces szabállyal? Csapda, és kész.

A szimpátia és első pillanatos összerezgés egy ismerős mintázatot jelöl, amire, mint tükörre van szükségünk az önmegfejlődésünk érdekében. Ezért érezzük a teljes megegyezést, hogy biztonságos és jó lesz, mert ismerős. A valóság az, hogy az, aki valóban olyan, mint mi, az elsőre nem szimpatikus. Vagyis nem az első, hanem a második 3 másodperc adja ki a jó vezetőt, amikor beszélgettünk kicsit és felismerjük.

És akkor mit kell keresni? Ki lesz valóban jó vezető?

  • Akinek saját tere van, akivel nem lehet spontán összekapcsolódni
  • Aki nem tud szimpatikus lenni, mert nem tükröz vissza semmilyen ismerős mintázatot számunkra, nem ad választ semmilyen belső személyes hiányra, szükségletre, feszültségre, és haslonlókra
  • Akivel nem működik az alá-fölé rendelő dinamika, mert saját stabilitása, morális tartása és tengelye van, vagyis nem megfelelni akar, hanem adja magát (ha nem kell, az is jó). 

És a legizgalmasabb: a vállalaton belüli domináns önhitt látszattal ellentétben, paradox módon ő lesz az, aki  eldönti azt, hogy lesz e együttműködés vagy nem, mégpedig ott helyben. Mindeközben a vállalati képviselők (interjúztatók) fel sem fogják azt, hogy ők csak bemutatkoznak az érettségüknek megfelelően. Tudja mi kell a célok eléréséhez, szakmailag rendben van, ismer annyi emberi viselkedés mintázatot, amivel nem rombolja le a saját szerepét, és egyben tudja tartani egy produktív irányba a csapatot. 

Na ezt megugrani ma nagyon ritka, mert az elemi önismeret egy hiánycikk még az egyénekben. Vagyis nem tudjuk értelmezni a szimpátia okát, vagyis amibe a kapcsolódást érzékeljük. Ha tehát a kiválasztás HR vezérelt, a HR személye és minősége kerül tükör reflektor alá, annak minden fejlesztendő területével. Ha a vezető személye, akkor az övé. Mert szimpatikus. Ennek a működési logikának az okán pedig, aki nem tükröz vissza semmit egy interjú során, azt semmilyen skatulyába nem lehet behelyezni, amitől egy félelmetes és veszélyes személynek számít. 

    4. A vállalati dinamikákat, amelyek igazából humán dinamikák interakciója, felelősségvállalást igényelnek. Alap esetben könnyű betájolni az első döntést, és annak a motivátorát, de egy dinamika átfutási ideje miatt, csak az utolsó eredményre fókuszál mindenki. Az utolsó eredményre pedig mindig könnyű egy bűnbakot vagy egy rendszer megtartót találni, aki elviszi a balhét, vagy rendetrak a dinamika valódi résztvevői helyett. A csapda tehát az, amikor kiragadjuk az utolsó eredményt, ami általában már elég zajos és látványos ahhoz, hogy törődést érdemeljen, viszont a résztvevők egyszerűen nem vállalják fel a részüket, hanem hárítanak. Ez természetesen olyan morális kérdéseket is felvet, amelyek a vezetőkbe vetett bizalmat rombolják.

     5. A romboló vállalati dinamikák gyökéroka MINDIG a vezetői inkompentencia. Az inkompetencia elfedése tagadása, megmentése, fenntartása a vállalat erodálódásához, halálához vezet. Ahol a vezető nem vállalja a felelősséget, hárít, rejteget, torzít, vagy simán hazudik, ott a vezetői szerepét teszi önmagának hiteltelenné. Vagyis a vezető egyszerűen megszünteti önmagát vezetőnek lenni. Mindez mellett pedig a teljes folyamat idején visszahat az inkompetens vezetőre a váratlan betegségek, allergiák, testi fájdalmak által, amelyek inkább az orvoshoz vezetnek, mint a felelősségvállaláshoz. Szóval egy vállalati dinamika sajnos egészségre gyakorolt hatással is bír, amelyen általában túllendül a vezető. Inkább beveszi a gyógyszert, heti, havi kontrollra jár, és félelemben él azért, hogy megtartsa a tudatosság, a felelős kompetencia és a „minden rendben” látszatát. Vagyis összesen a vállalati dinamikák igenis visszahatnak a résztvevőkre egy folytonos nyomás által.

    6. Ha egy dinamikát úgy azonosítunk és rajzolunk ki tévesen, hogy nem tudjuk lefüggetleníteni magunktól és belevisszük a saját személyiségünket, múltunkat, sérelmeinket, feszültségeinket, szükségleteinket, és érzelmeinket. Ez kritikusan káros és hibás irány.

Összegezve

A Vállalati dinamikák rendszer- és cikluslogikai összefüggések, amelyek együttesen kezelik a láthatatlan, bizonyíték nélküli, természetes működési mintázatokat, a látható és kézzelfogható folyamatokkal és eredményekkel. 

Együttesen pedig mindennap meghatározó erővel járulnak hozzá a működés és az eredmények minőségéhez. Összesen pedig kiadják a vállalat érettségét, és életben maradási képességét. Integrálja az induktív logikai vizsgálatot, a humán és csoport dinamikai összefüggésekkel, miközben megmarad a valóság talaján módszerességgel, és gyakorlati eszközök támogatásával. Mert ma már nem az a nagy kérdés, hogy mitől sikeres egy Vállalat, hanem az, hogy mennyire életképes. A sikert az életképesség adja, mint egy járulékos hozzáadott értékként.

Valamennyi cikkemben olyan vállalati dinamikákat, foglaltam össze rendszerszinten, és átfogó módon, melyeket a szervezetfejlesztők, coachok, trénerek, elitcsoportok, és hasonlók sem látnak át tisztán, vagyis kezelni sem tudnak megfelelően. Ha mégis látják, nincs hatásuk és erejük megoldani, mert

  1. nincsnek döntési pozícióban és mert
  2. ezek a dinamikák természetesnek hatnak az egyénszintű érettség függvényében
  3. már csak az eredményekkel szembesülnek, és az eredmény megoldására kapnak megbízást, nem a teljes dinamika felszínre hozására és megoldására

A rendszer összefoglaló cikkeim tehát olyan nézőpontot adnak, amelyek bár kimondva fájdalmasak, de rámutatnak arra, hogy mire érdemes figyelni, mit érdemes keresni, és merre van az ellentétes irányú kiút.

A jelen cikkem célja tehát azt a tudatosságot körbejárni és keretezni, amely rámutat arra, hogy a vezetőn múlik minden (szemben azzal a jelenkori dinamikával/mozgalommal, ahol ember titulussal ellátva, hárítható a felelősség elrejthető és/vagy elfogadásra kötelezett az inkompetencia, miközben a pozíciók, és a juttatások pedig járnak. Ezen tudatosság pedig az eredmények érdekében a tudatosan kezelt és felelős inputokra fókuszál, amelynek vezérlője és elsődlegesen szerves része maga a vezető, illetve az rejtett motivátorai, és félelmei.