Talán nem vagyok egyedül azzal a zavarral, amelyben már nem tudom felkövetni azt, hogy ki kicsoda, ki kivel van, miért, és hogyan működik, illetve mit (kellene, hogy) csinál(jon)? Adott egy csomó pozíciótitulus konkrét funkcióhalmazokkal, és azt látom, hogy gyakori ezen elnevezések és a funkciójuk között a keverés. Kerestem valami olyan összefoglalót, amely ezt a halmazt rendbeteszi, de nem találtam, ezért csináltam egyet.
A kínálat pont annyira széles mostmár, egy kisebb kutatás, vagy tanácsadás nélkül inkább nem könnyű a célnak megfelelő funkciót megtalálni. Tudjuk, hogy ilyenkor a társadalmi tőke időtakarékosabbnak és hatékonyabbnak tűnik, mint a beszerzés során alkalmazott ökölszabályok. De kit is hívunk, mit is hívunk pontosan a miért? Azt, akit ajánl az ismerősünk, valamilyen csoporttagunk, a tanácsadónk, a befektetőnk, a kollégánk, HR szakértőnk, vagy az akárki. És az vajon jó irány lesz azért, mert azt mondta valaki? Persze, különben nem ajánlaná… És itt köszön be az, hogy a ma elérhető kínálatban milyen pozíciótitulus, vagy megnevezés lesz a kereső kulcsszó.
Ebben a cikkben megpróbálom rendezni a szakértői megnevezéseket, a funkciójukat, és kompetenciaköreiket, mint egyfajta tájolás érdekében. Az alábbiakban röviden bemutatom a csapatot 8 szempont mentén, melyek között azon általános tévhitekre is rámutatok, amelyek hátráltatják a vállalat funkcionális szükségleteit és törekvéseit. Ugyanakkor hangsúlyozni szeretném azt, hogy ez a cikk inkább a kkv szktor számára lehet érdekes, mert a nagyvállalatok egyre inkább saját, belső szakértői csapattal rendelkeznek.
Összeszedtem tehát a VCE hadsereg szereplőit, pozíció megnevezés szerint, illetve azon ismérveiket, amelyekkel el lehet igazodni a pozíció megnevezés vs funkcionalitás kissé átláthatatlan hálójában. Azok az elnevezések, amelyek nincsenek a listában, azok esetleg szinonimaként szerepelnek.
Ezen pozíció megnevezéseket az alábbi ismérvek szerint vizsgáltam:
Tehát akkor a legnagyobb kérdések: Mi történik? Mihez kell a segítség? Mi a kívánatos célállapot? Mit keresünk?
A fejlődést létrehozó szakértői ökoszisztéma
| I. OPERÁCIÓ- ÉS MŰKÖDÉSFEJLESZTŐK („Operation Builders”) | II. SZERVEZET- ÉS KULTÚRAFEJLESZTŐK („People & Change Builders”) | III. IRÁNYÍTÁSI ÉS KONTROLLSZEREPEK („Governance & Risk Builders”) | IV. STRATÉGIA- ÉS FUTURE-BUILDEREK („Enterprise Builders”) |
| Akik a működést, folyamatokat és rendszereket hozzák rendbe. | Akik az embereket, viselkedést, kultúrát, adaptációt fejlesztik. | Akik a vállalati integritást, átláthatóságot és stabil működést adják. | |
| Folyamatfejlesztők / Business Process Experts (BPE) | Szervezetfejlesztők | Governance / PMO | Stratégiai tanácsadók |
| Lean / Six Sigma szakértők | Változásmenedzserek | Belső ellenőrzés / Audit | Business designerek |
| Minőségmenedzsment szakértők (nem audit fókuszúak) | HR Business Partnerek | Kockázatmenedzsment | Innovációs szerepek |
| Business Analysts | Vezetőfejlesztők / Leadership fejlesztők | Compliance / reguláció | TOM designerek (átfedéssel — ők az operáció jövőképét építik) |
| Operating Model / TOM designerek | L&D (Learning & Development) szakértők | IT security / kiberbiztonság | Enterprise architecture üzleti oldala |
| Data & Analytics a működésben | Coachok (business, exec, team) | Kontrolling | |
| Agile / Delivery / Digital transzformáció szakértők | Agilis / transzformációs change facilitátorok | ||
| IT–business bridge szereplők (BA, product owner típusok) |
Ez a legerősebb differenciáló. Mit fejleszt az adott szerep? Ezt a hármas tagolást (Process – Structure – People) használják a nagy transzformációs keretrendszerek: McKinsey 7S, Galbraith Star Model, Operating Model Canvas.
A) Folyamat-szint (amikor a munkafolyamat hatékonysága a fő fókusz) | B) Szervezeti-szint (amikor a formális struktúra, szerepek és governance a fókusz) | C) Emberi-szint (Behavioural & Cultural Layer) (amikor a személyeken, csapatokon, vezetőkön keresztül hat a szervezet) |
| Process Manager | Organizational Designer | Szervezetfejlesztő (OD) |
| Process Analyst / Business Analyst | Business Architect / Enterprise Architect | Change Manager (emberi adaptáció + folyamat) |
| Lean / CI / Six Sigma | OpEx Manager (a folyamat + szervezet határán van) | Coach / Team Coach |
| Digitalization Consultant | Facilitátor | |
| Quality Manager |
Mekkora szeletet fog át a szervezetből? Ez a dimenzió szépen megmutatja, hogy melyik szerep hol játszik a rendszerben: szakértő – koordinátor – stratégiai építő.
| A) Funkcionális (csak egy terület: pl. logisztika, HR, pénzügy) | B) End-to-End / Cross-Functional (több funkción átível) | C) Enterprise / Stratégiai szint (a teljes vállalatra ható keretrendszer) |
| Process Analyst | Process Manager | Business Architect / Enterprise Architect |
| Lean szakértő | OpEx Manager | Organizational Designer |
| Minőségirányítás (MEO/QC általában funkcionális) | Change Manager | OD tanácsadó (ha stratégiai) |
| Digitalization Consultant | Executive Coach (vezetői szinten hat) |
Milyen típusú beavatkozással dolgozik? Ez a dimenzió erősen működéspszichológiai jellegű: elemzés – építés – kísérés
| A) Analitikus / Modellépítő | B) Működés-építő / Implementáló | C) Facilitatív / Emberközpontú |
| Process Analyst | Process Manager | Facilitátor |
| Business Architect | OpEx Manager | Coach |
| Quality Manager | Digitalization Consultant | Szervezetfejlesztő |
| Digital Consultant | Change Manager (implementáció emberi oldala) | |
| Lean Six Sigma (a statisztikai ág) |
Mennyire komplex a probléma, amit kezel? Itt már erősen megjelenik a Cynefin-modell logikája. A folyamatok még bonyolultak, de a szervezet és az emberek már komplexek.
| A) Egyszerű/Strukturált (structured) – világos szabályok, metrikák, standardok | B) Bonyolult (complicated) – sok összetevő, de modellezhető | C) Komplex (complex) – emberi dinamika, kultúra, stratégia, politikai tér |
| Minőségirányítás | Process Manager | Organizational Designer |
| Lean eszközszint | Digital Consultant | Szervezetfejlesztő (OD) |
| Process Analyst (alapszint) | Business Architect | Change Manager |
| Six Sigma Black Belt | OpEx Manager (programszint) | |
| Executive Coach |
A vállalatok problémái egyszerre jelentek meg négy fronton:
Alábontva:
Minél ÉRETLENEBB a vállalat, annál
Minél ÉRETTEBB egy vállalat, annál
Korai (kis) cégek: általában külsős, ad-hoc tanácsadás; nincs külön szakértő „hadsereg”.
Közép-vállalatok: elkezdődnek a belső BA/Process szerepek és időszakos külsős projektek.
Nagyvállalatok / érett szervezetek: dedikált Process Excellence, OpEx, QMS, Business Architecture és gyakran belső transzformációs irodák. Nő az érettség → nő a specializáció → a több szerep okán megnő a belső kapacitás igény.
Piaci felmérések azt mutatják, hogy a nagyobb cégek egyre több belső tanácsadói/OpEx szerepet hoznak létre. Vencon Research+1.
És ki vagyok én ebben az ökoszisztémában? Hol helyezkedek el a térképben?
Sehol. Én nem része vagyok az ökoszisztémának, hanem az, aki az egészet átlátja, érti és mindenki számára érthető, átlátható struktúrába rendszerezi. 😀