Mi van, ha mint vezető, már elvégezted a belső munkát, de nem hozta meg az átütő sikert? Mi lenne, ha átlátnánk a hazugság és az illúzió szövetén? Mi lenne, ha megértenénk azt az átrendeződést, amiben tudattalanul részt veszünk, és aminek az áldozatává is válunk egyben? Mi lenne, ha megértenénk a kiégéseink és a vezetői magány indikátorait?
Szerencsére egyre jobban látszik az a 10+ éve tartó újra rendeződés, melynek egyik hangsúlyos eleme, vagy mondhatnánk főszereplője a startup. A polaritás kedvéért ott van a nagyvállalatokra folyamatos egyesítése. A kettő közötti híd pedig a startup körüli ökoszisztéma A társadalmi átrendeződés tehát egy 3 szereplős modell. És mi lelkesen, és teljes erőnkből, tudásunk legjavát adva, de a tudatosság teljes hiányában asszisztálunk ehhez az átrendeződéshez. Mindeközben pedig a közösségi média platformok teli vannak kiégett, útkereső vezetőkkel, akik helyesen elkezdik magukban keresni a válaszokat.
Az önreflexió szükséges, és kell, de nem elegendő, mert előbb utóbb mindenki eljut az igazságig, de nem baj, ha nem egyedül kell végig járnia az utat: Íme egy igazság, ami segít a további megértésben:
Arra kerestem a választ, hogy a startupok nagy része miért bukik el. A kutatásaim, megfigyeléseim és tapasztalataim alapján az az állítás mindig igaz egy startuppal kapcsolatban, hogy akár elbukik, akár sikeres, a vége mindig egy válságot eredményez egyén szinten.
Volt szó eddig arról, hogy a startup
Most pedig a végső összegzés jön a legnagyobb perspektívában – globális környezet
Leegyszerűsítve a pénzközpontú működési dominancia mentén
a multi-, és nagyvállalatok drasztikus uniformizálása egyén szinten, amiben a HR a kulcs szereplő. Ki kell szűrni és el kell távolítani a különcöket, akikben elemi szinten testesül meg az innováció. Mivel a különcöket nem lehet korlátozni, különben elvesztik a „termelékenységüket”, létre lett hozva számukra egy „játszótér”. Többségünk széttett kezekkel értetlenkedik az ATS alapú kiválasztás előtt, és alig vagyunk páran, akik értik azt, hogy a szöveg alapú egyezésre optimalizált pályázat, amihez az AI eszközök adják a leghatékonyabb segítséget, hogyan lehet sikeres a kiválasztás során. A válasz az, hogy ez a keret kiszűri a különcöt, aki a természeténél fogva nem megy át egy ilyen szűrőn, mert az ATS platform már önmagában taszítja őt. Az ATS a rendszerhez való szó szerinti igazodást keresi, vagyis az az egyén lesz a befutó, aki a szabad akaratából homogenizálható. Hiszen a tömeget valahogy egy irányba kell tartani. A homogenizált tömegnek nincs belső kényszere az önmegvalósításra és az akár társadalmi szintre emelhető értékteremtésre.
Mivel az innovátorok (különcök) kiszorulnak, számukra ideális környezetet ajánl a startup rendszer, hiszen a szabadságot, az önmegvalósítás lehetőségét és nem mellesleg pénzt is ígér. A startupokról köztudott az, hogy az innováció termelésére biztosított keretrendszer, melyben megégnek a különcök. A startupok legnagyobb kihívása a vállalatépítés, mert nincsenek felkészítve a vezetés-szervezés stratégiai és strukturális ismérveire. Ennek a hiányosságnak a következménye a vezetői magány (lásd az elérhető megoldásokban: kompetencia, vezetői skill-ek, szakmai területek, önismeret). Egy különcnek az önismereten kívül egyik terület sem kell, hiszen ő az innováció megtestesítője, nem vállalatvezető, de belekényszerül, mert az innováció megalkotásához idő kell, és szintén vállalati keretrendszer rá a megoldás.
Az ökoszisztéma szereplői nem kínálják fel a startup számára vállalatépítéshez kapcsolódó tudást (még az egyetemek sem). Helyette az informatikai, technológiai, sales, marketing, kommunikációs megoldásokra összpontosítanak az innováció megteremtésének a gyorsítása, a piac megteremtés és a pénzgyártás érdekében. A vezetői magány és kiégés ellensúlyozása érdekében a vezetői csapatépítést adják megoldásként, amelyeknek a hatékonysága természetesen nem átütő, mert
Az ökoszisztéma úgy van huzalozva, hogy a startup vállalatépítés vetülete lehet organikus és hangsúlytalan, a pénzteremtés legyen szisztematikusan és mesterségesen eröltetve.
Előre is bocsájtom, hogy lehet, hogy mindenkit rosszul értettem, és itt nagyon komplex dolgokról van szó, de a komplex dolgok leegyszerűsítve kezelhetők könnyen és helyesen (pl. a matematikusok is ezért deriválnak és integrálnak mindent, a közgazdászok is ezért preferálják a kétdimenziós modelleket, a szövegértés és tömörítés is az egyszerűsítést és emészthetőséget támogatja).
Mindenki vállalat építésről beszél. Sikeres vállalatról. Mindenkiben ott van egy belső hajtóerő, ami a kudarcokat tanulási lehetőséggé transzformálja. Minden nyilatkozatban ott van a hosszútávú perspektíva (nem 3-7 év), és mindegyik a vállalatot tekinti elsődleges értéknek. A terméket/szolgáltatást mindenki eszköznek tekinti a vállalat létezésének értelméért. Mindenki a vállalatvezetés által éli meg a saját önmegfejlődését és önmegvalósítását.
Senki nem beszél arról, hogy időkorlát, befektetői nyomás, exit. Egyik sem beszél arról, hogy 3-7 év múlva el akarná adni a vállalatát. Egyik sem beszél olyan innovációról, amiért a vállalatot létrehozta és amit tovább kívánna adni jó pénzért. Egyik sem a termékét (szolgáltatását) éli meg, hanem a vállalati keretben való létezését és működését. Egyik sem beszél folyamatos, kiegyensúlyozott és drasztikus növekedésről, ami a startuppal szemben alapvető elvárás, és amely hiányában a nyomásgyakorlás egy természetes válasz a befektetői körtől, és amely agyonnyomja és kiégeti a startup vállalkozót.
Összegezve: egyik sem az innováció kitermelése végett építette a vállalatát, hanem a vállalatért magáért és az abban való létezéséért.
Lekértem a Deepseakről egy gyors statisztikát az ökoszisztéma résztvevőire bontva: A magyar startup-ökoszisztémában az exitre (kilépésre) szánt időkeret az alapítástól számítva általában 3-7 év között mozog, de ez erősen függ a befektető típusától és a startup szakaszától. Íme a részletek:
Üzleti angyalok – 5-8 év
Venture Capital-ek (VC-k) – 3-7 év
Kormányzati támogatások / Inkubátorok – 2-5 év
Corporate VC-k (multik) – 2-5 év
Egy sikeres vállalkozótól sem hallottam exitre utaló szándékot. A sikeres vállalkozáshoz idő, bukás, tanulás, belső hajtóerő, rendszerszemlélet és folyamatos önmegfejlődés kell, amit a startup a sürgetés által nem kap meg. Vagyis a startup magára a sikeres vállalatépítésre nem kap teret. A sikeres vállalati ismérvek egyike sem fér össze a sürgetéssel, vagy a 3-5 után elvárt exittel, csak az innováció létrehozásával egy vállalati létforma keretein belül. Ez a paradox helyzet szintén relevánsan hozzájárul a startupok bukásához.
Összesen tehát mondhatjuk, hogy nem kapnak teret a startupok a sikeres vállalkozás felépítéséhez: A magyar startupok általában 3-7 évet kapnak, de a nyugatihoz képest gyakran túl korai nyomás nehezedik rájuk a gyors exit miatt.
Hiába van meg a belső erő az értékteremtéshez,
A társadalmi átalakulás lényege, ami amúgy köztudott is az, hogy a nagyvállalatoknak nincs releváns és átütő önmegújító innovációs erejük, de a hosszútávú fennmaradásuk érdekében szükség van a technológiai és egyéb fejlődésre. Ha tehát maguktól nem képesek az időszakos megújulásra, külső forrásból kell megoldaniuk. Ezért kell egy innovációs szektor, ami nem más, mint a startup. Pontosan ezért a startaup, mint vállalat egy járulékos és szükséges rossz az innováció létrehozásának keretezéséhez. A startup vállalati kerete a valóságban nem kell, csak az innováció, mint eredmény. Exitkor az innovációt értékesítik, melynek a pénzben kifejezhető értéke a vállalat cégértéke maga.
Exitkor a vállalatot eldobják, mert nem kell. Ahova beintegrálják az innovációt, ott már van egy vállalat begyakorolt keretekkel, tehát a startup (ami már kkv vagy nagyvállalat méretű) vállalati keretrendszer szükségtelen. A legtöbb startup akkor szembesül ezzel, amikor épp ledózerolják azt, amit felépített.
A startup rendszer, melyet az ökoszisztéma próbál meg segíteni nem más, mint az innovátorok kitámasztása és egyben a fölöttük gyakorolt kontroll az értékteremtő innováció keretezett kitermeltetéséhez. A befektetők az innováció megformálódását követik nyomon a szigorú elszámolás és transzparencia igénye által. A források azért bizonyulnak korlátosnak, mert a startup nem organikusan fejlődik, hanem mesterségesen gyorsítva. Tudjuk milyen lesz az a gyümölcs, amit gyorsítva termesztünk.
Az innovátorok csapdája az, hogy az az alkotói keretrendszert, amit „kaptak”, a teremtés végén lényegében vissza kell adni (a befektetőnek). Ez olyan, mint ha kölcsön kapnánk egy területet, építhetnénk rá egy labort egy gyógyító formula megalkotásához. Ha kész a formula, a labort és a területet „vissza kell adni”.
Mivel az innováció létrehozása időbe telik, az alkotói keretrendszer (a vállalat) visszaadását követően az egyén önértékelés és identitás válságba kerül. Ha a startup sikeres volt azért, ha nem, akkor azért. A vége mindkettőnek ugyanaz: Mit kezdjek most magammal?
Teli van a piac önjelölt (önképen és egy mintán alapuló) illetve tanult (tudáson és temérdek tapasztalaton alapuló) szervezet-, és rendszerfejlesztőkkel, tanácsadókkal, coachokkal. Vagyis furfangos módon azok, akik a vállalatépítést támogatnák és lényegében ellensúlyoznának, nincsenek jelen az ökoszisztémában. Arra keressük a választ, hogyan válasszunk közülük, mert addig már eljutottunk, hogy segítség kell. Nem arra, hogy miért nem része az ökoszisztémának ez a csapat. Kínálnának átfogó megoldásokat, de a strukturált vállalati szemlélet helyett az emberek strukturálására helyeződik a fókusz, mert az embernek mindig az emberrel van baja alapvetően.
Az emberekre helyezett fókusz (aminek állandó és szerves része a játszmák, a politika, az öntudatlan viselkedés dinamikák), mind rásegítenek erre a társadalmi szétválasztódásra. Összesen nem a vállalattal foglalkozunk, hanem az emberekkel, miközben minden embernek a módszeresség és a struktúra adja a biztonságot és az együttműködést kereteit. Mert az innovátorok is mindig struktúrát és rendszert építenek egy káoszban. Tehát még a startupnak is szüksége van rendezettségre és szabályokra, főleg úgy, hogy ha a megfelelő értelmezések szerint a szükséges szabadságot biztosítják az alkotáshoz.
Főbb tematikáim közé tartozik a szervezeti kultúra, a kockázatmenedzsment, a kiberbiztonság, a folyamatmenedzsment, az üzletmenedzsment és a kvantitatív szövegelemzés.
[wpseo_breadcrumb]