A humán erőforrás menedzsment jelenkori dinamikái – avagy hol van a HR?

Sokat hezitáltam azon, hogy ezt a cikket egyáltalán leírjam és meg is osszam-e, mert ez a cikk egy érzékeny és a szereplőiben, egyén szinten is instabil szakmai közösséggel szembeni probléma felvetés és kritikai hangvételű összegző. Természetesen a problémák megvilágításával rámutatok a változtatás helyes irányára is, azonban az egyén szintű, szakmai ego, és egzisztenciális instabilitás okán, ez a tartalom sokak számára most fájó lehet. (Kitehetném a 18 karikás jelzést :D).  De pont azért mert fájó, előre szeretném bocsájtani azt, hogy a cikk nem kritikus, hanem inkább tényfeltáró és inkább szemléletformáló.

Jöhet nekem válaszként az, hogy mint minőségmenedzsment, vállalatirányítási szakember „söprögessek a saját szakmám háza táján”, ami teljesen jogos is, de sajnos erre az a válaszom, hogy a humánerőforrás menedzsmentre minden ISO rendszerkövetelmény kitér. Vagyis a saját szakmám hatályát nem lépem túl. Mindazonáltal, pedig mindenkivel egyetértek akkor, amikor azt állítják, hogy a minőségmenedzsmentet is valahol egy erejét és az alapvető értékeit elvesztett szakmaként látja, mert ott is eljött a paradigmaváltás ideje. Ennek egyszerű oka az, hogy a minőségmenedzsment és a vállalatirányítás körüli tudományos és szabványi háttér elvesztette az emlékezetét, és a generikusan megfogalmazott szemlélet, mely a szakmát széppé és értékessé tette, valahol az időben felhígult azoknak a „szakembereknek” a megjelenésével, akik a józan paraszti ész logikájával tapasztalati úton szerzett hiányos tudásukat kezdték el tanítani és alkalmazni. Tehát ahogy HR is egy degradációs dinamikát szenvedett el, úgy az én területem is.

Visszatérve tehát a humánerőforrás menedzsment témára, álláskeresőként olyan helyzetekkel szembesülök, amelyek által az egész szakmai közösséget érintően merülnek már fel bennem kérdések. 

Tapasztalatok, amik zavarba ejtenek

A megtörtént eseteken alapuló tapasztalataim és a probléma felvetéseim, melyekre a kérdéseimet alapozom a következők:

  • Az ATS alapú kiválasztó rendszerek a HR szakembereket adminisztrátorrá degradálja
  • A szövegalapú kiválasztó rendszer túlzott mértékben egyszerűsíti le a pályázók személyét, mely húzni tudja a kereés idejét
  • A pozíció leírások egyre inkább úgy vannak felszerkesztve, hogy képességek és készségek kerülnek az elvárások alá, vagyis mintha karaktereket keresnének a vállalatok, az előnyök alá pedig a szakmai elvárások kerülnek… Természetesen kiderül, hogy a szakmai elvárások fontosabbak, mint a karakter, de ezt a pzíció leírás már nem üzeni
  • Sokan pályáznak egy pozícióra, és csak 50% az esély arra, hogy a tömegben benne van az ideális jelölt. Tehát a pályázók mennyisége nem növeli a találati esélyeket, viszont a sok pályázati anyag áttekintésre kevesebb idő és precizitás marad.
  • Vasárnap esti elutasítás eredményekképpen, egy visszakérdezést követően kiderül, hogy a HR-es munkatárs nem látja a pályázati anyagokat, mert nincs saját adatbázisa, ezáltal nem tud választ adni arra, hogy miért is nyomta meg az elutasítás gombot. A pályázati anyag közvetlen megküldését követően pedig már nincs válasz
  • A pozíció kiírás szerint bármilyen felsőfokú végzettség megfelel (mérnök, közgazdász, pénzügyes, egyéb), ami nekem azt üzeni megint csak, hogy valójában vagy fogalma sincs a szervezetnek arról, hogy mit keres, vagy karaktert keres, csak nem meri kiírni
  • A HR munkatársak a saját bevallásuk szerint is, általában nem tudják azt, hogy a különböző szakterületekre milyen szakmai háttér és személyiség kell (ez a munkaközvetítőkre kevésbé igaz)
  • Olyan elbocsájtásokról hallok már jó ideje különböző fórumokon, amelyek teljesen figyelmen kívül hagyják az Mt-t, és per nélkül le tudnak futni. Mégis ezt azért fogadom el, mert ha egy vállalatnak minőségi romlást kell elszenvednie, akkor azt a változást nem szabad akadályozni.

Tehát a tapasztalat diverz. A jogszabályhoz és az emberhez való viszony bizony változik.

Feltételezéseim szerint nem csak én találkozom ezekkel a helyzetekkel és jelenségekkel, ezért találkozok közösségi média platformokon ilyen és hasonló megnyilvánulásokkal: „Ne bántsa senki a HR-t, mert nehéz a helyzete, és legalább annyi toleranciát érdemel, mint mindenki más”. És ez igaz, de csak a HR valódi szakmai képviselőire. A cikk további részében ez a mondatom is értelmet fog nyerni. Ebből kifolyólag feltételezem azt is, hogy a humánerőforrás menedzsment szakmán belül több táborra oszthatók a szakemberek. 

De vizsgáljuk meg ezt a szakmai kört kicsit közelebbről, mert van racionális magyarázat a tapasztalatokra. Rendszerben gondolkodóként és létezőként, a működésem alapkoncepciója a Back To The Basic elv, amelyet még a koreaiaktól vettem át. 

Kérdések, válaszok, következtetések

Mivel én nem merülök el érzelmileg a tapasztalataimban, hanem az elemi megértés hajt, feltettem a GPT-nek néhány kérdést, amelyekre a válaszok alapján hajmeresztő következtetések vonhatók le.

1. Kérdés

nagyjából milyen szakma képviselői találhatók jelenleg a vállalati humánerőforrás vezetői (CHRO/HR igazgató) pozícióban?

Válasz

Nagyvállalati (Fortune 100/200) minták – elérhető arányok

Mutató

Végzettség

Arány

Forrás

CHRO-k, CPO-k

van alapszak

~99–100%

Talent Strategy Group 2025 (Fortune 200) The Talent Strategy Group

2024-es új CHRO/CPO kinevezettek

van mesterfok/feletti végzettség

73%

Talent Strategy Group 2025 The Talent Strategy Group

HR vezetők (Fortune 100 + Inc. 100)

mesterfok vagy magasabb

57%

HR Reporter összefoglaló hrreporter.com

HR vezetők (Fortune 100 + Inc. 100)

alapszak

38%

HR Reporter hrreporter.com

CHRO-k (JSE Top 40, Dél‑Afrika)

alapszak

100%

Spencer Stuart (regionális példa) spencerstuart.com

CHRO-k (JSE Top 40)

mesterszak

58%

Spencer Stuart spencerstuart.com

CHRO-k (JSE Top 40)

MBA

33%

Spencer Stuart spencerstuart.com

CHRO-k (JSE Top 40)

PhD

6%

Spencer Stuart spencerstuart.com

Szakterületi/alapszak hátterek (nagyvállalati minták)

  • Fortune-mintákban
    • business/management ~26%,
    • pszichológia ~10%,
    • jog ~10%,
    • pénzügy ~8%, míg
    • HR alapszak ~7%. com
  • 2025‑ös CHRO trendek szerint az új kinevezetteknél pszichológia, politikatudomány, közgazdaságtan a leggyakoribb alapszakok közé tartoznak (arányt nem közöl). The Talent Strategy Group

 

Vállalatméret szerinti bontás: nyilvános, összehasonlítható SME vs. nagyvállalat arányok (világszinten) nem hozzáférhetők. A fenti adatok döntően nagyvállalati minták.

Magyarország: nincs publikált, reprezentatív aránybontás HR‑vezetők szakmai hátterére. (KSH, szakmai szövetségek, nagy tanácsadók ilyen metszetben nem közölnek adatot nyilvánosan.)

Konklúzió

Tehát a humánerőforrás vezetők vállalatokon belül, jelentős többségben nem rendelkeznek HR szakmai végzettséggel, vagyis nem HR területre készültek az életük elején. 

2. Kérdés

nagyjából hogyan kerülnek a vezetők a humánerőforrás menedzsment élére szakmai elkézettség nélkül?

Válasz

A HR-t nem végzett, de HR-vezetővé váló emberek jellemzően más alapszakokról jönnek, majd karrier közben HR-be váltanak. A leggyakoribb források:

  1. Üzlet/menedzsment/közgazdaság (≈25–30%)
    • Sokan gazdálkodást, menedzsmentet, pénzügyet végeznek.
    • Először business analyst, projektmenedzser, vagy pénzügyi vonalon kezdenek.
    • Később HR-stratégiai, rewards/compensation & benefits (C&B), vagy HRBP szerepen keresztül kerülnek HR-be.
  1. Pszichológia (≈10–15%)
    • Belépőként sokszor toborzás, assessment, fejlesztés (L&D), coaching terület.
    • Innen lehet HR-vezetői pályára lépni.
  1. Jog (≈8–10%)
    • Belépő: munkajog, employee relations, compliance, adatvédelem.
    • Tipikus út: jogtanácsosból HR legal, majd HR vezetés.
  1. Politikatudomány, társadalomtudomány, bölcsészet (≈8–12%)
    • Erősebb a kommunikációs, people-centrikus háttér.
    • Sokszor employer branding, kommunikáció, majd HR generalist → HRBP → vezetői pálya.
  1. „Egyéb” (pl. mérnök, természettudomány, pedagógia) (≈5–8%)
    • Nem jellemző, de előfordul főleg ipari/technikai cégeknél.
    • Mérnökből pl. termelési vezető → HR-re váltás, főleg szervezetfejlesztés, munkaerő-tervezés oldalról.
    • Pedagógusoknál: L&D, tréning, talent development.

Konklúzió

Több, mint 5 éve foglalkozom folyamatosan humándinamikákkal, vezetői és csapat dinamikákkal, egyéni coaching jellegű ingyenes személyes (életvezetési) tanácsadással, a tendenciák alapján egy kinevezés által lehetek HR vezető egy vállalatnál, különös tekintettel arra, hogy fel tudok mutatni sikereket.

3. Kérdés

nagyjából milyen pozíciókban vannak azok a HR szakemberek, akik egyetemen HR t tanultak? (arányok)

Válasz

Nyilvános, világszintű százalékos bontás (pl. HR‑diplomások mekkora része HRBP, recruiter, C&B, L&D stb.) nem található. Ami hitelesen kijelenthető:

  • A tipikus HR‑diplomás belépő és középszintű role‑ok:
    • HR coordinator/specialist,
    • Recruiter/talent acquisition,
    • HR generalist,
    • HRBP, L&D/training,
    • C&B, employee relations. (BLS foglalkozásleírások és oktatási követelmények alapján, de arányok nélkül.) gov+1

Magyarország és vállalatméret szerinti arányok: nincs nyilvános, megbízható százalékos megoszlás.

Konklúzió

Maximum középvezetői szintig jutnak el, de a valóságban jellemzően operatív szinten dolgoznak a szakma képzett képviselői. A szervezeti hierarchia mentén kizárólag organikus módon tudnak értéket közvetíteni a vállalat egészébe, relevánsan nem férnek hozzá a vállalati értékek alapjaihoz. Ezen a végrehajtói szinten érhető tetten az adminisztrációs funkcionalitásra szorított humánerőforrás menedzsment, mint jelenség. És valahogy látszik az igazodás ehhez a funkcióhoz, amiben érezhető a személyen belüli törés.

4. Kérdés

hol vannak a képzett és képes humánerőforrás szakemberek?

Válasz

Munkáltatói típus

Becsült arány

Megjegyzés

Vállalat (üzemeltető szerep)

kb. 50%

nincs publikus adat, implikált)

Munkaerő-közvetítő szolgáltatók

14%

 

Tanácsadó cégek / professzionális szolg.

14%

 

Állami szektor

11%

 

Egészségügy / szociális szektor

11%

 

Gyártóipar

8%

 

Egyéni coaching / önfoglalkoztatás

nincs külön adat

 valószínűleg kevés arány

Konklúzió

Tehát a HR végzettséggel rendelkezők, mindössze 7%-a vezet humánerőforrás területet vállalaton belül, nagyjából 40% az operatív HR munkakörökben dolgozik szintén vállalaton belül, a képzett és képes HR szakemberek nagyjából fele (50%) pedig vállalaton kívül, támogatói minőségben, más szerveződésekben működikKöltői kérdés: Vajon van még ilyen szakmai terület, amely ennyire ki és le van szorítva a saját területéről?

Összegző

Lehet, hogy csak én látom furcsának azt, hogy a HR szakemberek fele nincs ott, ahol az emberekkel kapcsolatos események történnek. A minőségmenedzsment és vállalatirányítás elsődleges szabálya az, hogy ott kell jelen lenni fizikailag, ahol az események zajlanak (a LEAN menedzsment hívja ezt gemba-nak). Vizuálisan ábrázolva a kérdéseimre kapott válaszokat, és a megértésemet az alábbi ábra szemlélteti.

Az ábrán a szervezeti hierarchia klasszikus szintjei láthatók; Felül az első számú HR döntéshozó, középen a középvezető, és alul a beosztott szint. Látható, hogy az elsődleges döntéshozói szinten képzett és eleve HR szakmára felkészült ember 7% a vizsgált vállalatok körében. A hierarchiában látszik az, hogy a vállalaton belül működő képzett HR szakemberek többsége (43%) csak középvezetői szintig jut el, ahol nincs hatása a vállalati kultúra formálására. A maradék képzett HR pedig vállalaton kívülről, lényegében opcionálisan választható támogatóként van jelen a vállalat életében. Ezen támogatói szektor pedig erősen szór a HR szakma különböző területei között az egységképzés lehetőségének teljes kizárásával.

A számok és a matek

Meglátásom szerint a tapasztalataimat ez a 4 kérdés akkor is magyarázza, ha a számok más számokból vannak implikálva, vagyis becsült arányok, vagy nem pontosak.

Értem a humánerőforrás körüli kutatásiterületeket, és a munkaerő piacra irányuló statisztikáikat, de az a tény, hogy szinte csak implikált adatok és arányok állnak rendelkezésre a jelenkori humánerőforrás menedzsment dinamikák megértéshez, számomra ez a szakmához köthető egyik legnagyobb hiányosságra mutat rá. Ez olyan, mint amikor egy edző, csak a sportra, és a résztvevőire figyel, saját magát pedig teljesen ignorálja, miközben nem érti a hatékonytalansága okát.

A kérdések arra is választ adnak, hogy milyen tudások, készségek, és képességek hiányozhatnak vagy lehetnek gyengék a tanulmányokat illetően, ami magyarázza azt, hogy milyen alapvégzettséggel rendelkezők kerülnek a CHRO pozíciókba. Látható az is, hogy a vállalaton belüli HR terület vezetői nem tipikusan humánerőforrás menedzsment személyiségekkel rendelkező, egyéb területek képviselői, akik jobban tudják a vállalati humánerőforrást igazítani a számokban, mutatókban, KPI-okban, pénzben elvárt vállalati eredményekhez. És valóban… A humánerőforrás nem a számokról, hanem az emberekről szól, vagyis inkább a mérhetetlen minőséget képviselik… Abban az értékében eltorzult működés, ahol az ember legyen inkább egy szám, eljutott egy egyensúlytalan állapotba, ahol a humánerőforrás képzett és képes szakemberei már nem tudják sem képviselni sem érvényesíteni a mérhetetlen értékeket/minőséget vállalaton belül.

Tehetnék egy radikálisan egyszerűsített és cinikus megállapítást azzal, hogy ez a vállalaton belüli ~90% (az összesből ~54%) már az életének a hajnalán tévedt el teljesen akkor, amikor a felsőfokú tanulmányait elkezdte. A pályamódosítás során a humánerőforrás területre kerülve pedig megtalálta a hivatását, és megtudja valósítan/élni önmagát végre. De ha ez igaz lenne, nem lett volna szükségszerű az AI támogatott adatokon alapuló döntéstámogató kiválasztási algoritmus (ATS). De szükségessé vált, mert a humánerőforrás menedzsment szakmailag és emberileg előképzetlen, de pályát módosított része, eredendően, és alkatilag nem az emberekhez készült fel, hanem a számokhoz és adatokhoz. Ezeket az alapkészségeiket pedig, még a pályamódosítást követően is hordozzák magukban, illeszkedve a vállalati (eredmény, pénz, számok) értékeihez. 

Humán fejlődéselméleti megközelítéssel, ki merem jelenteni azt, hogy a jelenkori humánerőforrás menedzsment vezetők (a vizsgált vállalatokon belüli a Head of HR~54%-a) számára tehát, az emberekkel való kapcsolódás a problémás életterület, amit kizárólag ezen HR vezetői pozíciókon keresztül tudnak önmegfejlődni.

Végül, ha szeretnék magyarázatot arra, hogy a humánerőforrás menedzsment hogyan és minek a következtében lett kipótolva jogászokkal, pszichológusokkal, üzleti szakemberekkel, bölcsészekkel, akkor a történelmet és az időszakok globális szükségleteit, motivátorait és értékeit vizsgálnám onnantól kezdve, hogy a szakma felütötte a fejét.

De Miért van ez így most?

Több magyarázatot is látok a jelenlegi helyzet mögött, de ha röviden akarnám összefoglalni, az nagyjából ez lenne:

  1. Az adat és információ központúság elnyomta az ember központúságot. Úgy alkalmazkodott ehhez a humánerőforrás menedzsment, ahogyan a „béka megfő”. A jelenkori technológiai változások olyan erőre és lendületre kaptak, amely annyira hangsúlyozza túl az adatok és az információ fontosságát, hogy a „békának sikerüljön észrevennie, hogy éppen megfőzik, és még egy utolsó esélyként tudjon reagálni önmagáért
  2. A humánerőforrás inkább a mérhetetlen minőséghez tartozik, aminek az elfogadása folyamatosan és egyre agresszívebben csökken. A jelenlegi HR szakemberek pedig beállnak ebbe a degradációs dinamikába résztvevőként leginkább azzal, hogy AI-al akarják megoldani a munkahelyi emberi kapcsolódások területeit
  3. Amikor a humánerőforrás tudományterületté vált és elkezdték oktatni, úgy tűnik, hogy hiányosra sikerült a tananyag, vagy az akkor még tanulók, ma szakemberek, nem vették elég komolyan a tantárgyakat
  4. A társadalmi tőke is komolyan befolyásolt. A vezetők a barátaikat és bizalmasaikat vették be maguk mellé a vezetői pozíciókba, mint egy belterjességet kölcsönözve a fejlődés megakasztásához. Ez olyan, minthogy régen a nemesek családon belül kötöttek házastársi kapcsolatokat a tiszta vérvonal fenntartásának az érdekében… Valahol ez is eredményezi azt, a társadalmi széttagozódást, és diverzitás növekedést, amiben részt veszünk minden nap
  5. Az öntudatlan, vállalaton belüli, erődominancián alapuló emberi játszmák is szerepet játszanak ebben a szervezeti hierarchiában, ahol a játszma csapdában elmélyülve a releváns kompetencia háttérbe szorul

Ugyanakkor az egyensúly kedvéért érdemes megemlítenem azt, hogy a tudomásom szierint HR szakon az egyetemek tanítanak pszichológiát, jogot, menedzsment és üzleti tantárgyakat, tehát nem lenne indokolt ebből a komplex kompetenciahalmazból, szélsőséges módon kitolni egy területre a humánerőforrás menedzsmentet. Ugyanis a pályát módosító vállalati HR vezetők csak egy területét képviselik annak a szakmai és emberi komplexitásnak, amit HR szakon tanítanak.

Szerencsére nem csak én látom ezt a tendenciát, ugyanis találkozom kutatásokkal, amelyek már azonosítják, vagy körvonalazzák és kifogásolják ezt a tendenciát.

Végső konklúzió

Az én meglátásom és tapasztalatom szerint létezik a nem számszerűsíthető minőség, amit bár sokan osztanak velem, a jelentős többség nem zavartatja magát, ha ignorálni kell. És pont ebben látom az összes vállalati degradációs változás okát, ami, mint egy hullám megy végig a világban.

A valódi humánerőforrás szakEMBEREK – teljesen logikusan – nehen érvényesültek eddig a technológiára épített gépesített világban. Azonban ez a technológiai gépesített élet-megközelítés kezd telítődni. Ahol pedig egyfajta energetikai telítődés jelenik meg, ott kontraproduktívvá válik és elindul egy kiegyenlítődés. Lásd: a közgazdászok által jól ismert határhaszon, határtermelékenység telítettség jelenség.

Nem csoda tehát az, hogy a HR szakma képviselői számára a jelenkori változások valódi kihívásokat jelentenek, mert ahogy én látom, eredendően nincsenek a helyükön, de tervük sincs arra, hogy mit kezdjenek a kiegyenlítődés lehetőségével.