Nem véletlenül, egyre gyakrabban találkozom olyan vállalatokkal, amelyek teljesen átálltak az ATS alapú szűrési és kiválasztási folyamatra.
Magamra vetítve az a kérdés merül fel bennem, hogy én hogyan tudnám képviselni és szavatolni azt a minőséget a saját munkámban, amiben már az első lépésben egy informatikai alkalmazás (amit már előszeretettel neveznek AI-nak) hoz meg releváns döntést helyettem.
Adott egy kérdőíves felület, amelyből a válaszok egy adatbázisba kerülnek. Az alkalmazás egy alapvető szövegtisztítást követően (ahol kiszűri a kötőszavakat, betűméret homogenizálást végez, kiveszi az írásjeleket, és a különleges karaktereket, egyéb) azt vizsgálja meg, hogy a pozíció kiírás szövege és az adatbázisban megadott válaszok szövege milyen arányban egyezik. Gondolom, itt elfogadási szintek vannak, vagyis létezik egy minimum egyezőség, ami alatt ki sem nyitják az önéletrajzot, és egy maximum szint, ami fölött feltételezhető a másolás. Amit pedig AI-nak tekintenek, az nem más, mint egy kifinomult, szöveges formátumra optimalizált hipotézis vizsgálat, valószínűségi számítással, tanuló (regressziós) modellekkel és egyéb izgalmas statisztikai módszerekkel kitámasztva.
Szinte közhely már az a mondás, miszerint az AI technológia még nem elég érett a valóban ember helyetti döntéshozatalra, mégsem élünk a fenntartás lehetőségével, hanem elfogadjuk a döntést, ha szembejön velünk egy helyzet. Éppen ezért én inkább megfordítom a dolgot, és azt mondom, hogy mi emberek nem vagyunk elég érettek ahhoz, hogy helyettünk mesterséges intelligencia hozzon döntést. Mivel ez inkább egy önismereti és egy magunkba vetett bizalom irányába visz, ezt nem bontom ki.
A helyzet az, hogy a technológiát gyorsabban fejlesztjük, mint általában az ember változással kapcsolatos elfogadás (még akkor is, ha az elmúlt években ez hatványosan javult), vagy adaptációs képessége. Noha az állandóságot szeretem, ha az megbízható, értéktartó és stabil, de egyetértek azzal, hogy a változás lehet jó, sőt van, amikor pedig muszáj. Főleg, ha azt mondjuk, hogy a változás folyamatosan jelen van az életünkben, vagyis tulajdonképpen állandó. Micsoda paradoxon megint 🙂
Az érdekesség kedvéért megkérdeztem mit ajánl a Gemini egy pályázó számára akkor, ha egy ATS platformmal találja szembe magát. Íme az ajánlása:
Amikor a …vállalathoz… pályázol, érdemes néhány dolgot szem előtt tartanod az ATS-sel kapcsolatban:
Az ajánlás azért vonatkozik a CV-re, mert a gyors jelentkezés érdekében cél a kérdőív gyors kitöltése. A pályázatunk, vagyis az adatbázis egy rekordja a platform kérdőíves mezőibe adott válaszokat tárolja. Mondhatnánk, hogy az önéletrajz egy kikerülhető eszköz a valóságban, a kiválasztási folyamatban nincs rá igazán szükség. Nem mélyedtem el benne, de feltételezem, hogy az interjúra szánt jelöltek adatai kinyerhetők és kinyomtathatók az adatbázisből egy user felületen keresztül.
Nem akarok messzire menni, de ha belegondolunk, itt el lehet veszíteni teljesen a valóságot egy jelölttel kapcsolatban, hiszen a GDPR korlátozó feltételekt szab a bizonyítványok bekérését illetően (még a bemutatást vagy másolat tárolását is meg kell tudni indokolni érdekmérlegelési teszt által, a tapasztalatokat pedig referencia mentén lekérdezni megint GDPR-ba ütköző (3 személy személyes adatainak kikérése és kiadása). De ha mégis átugorják a referencia elérhetőségek problémakörét, akkor meg elvész az a megtakarított idő, amit az ATS funkciókkal nyert a kiválasztási folyamat.
Az egyszerűség és nagyszerűség jegyében lekértem néhány adatot az előnyökről és hátrányokról. A Gemini az alábbi válaszokat adta:
Ha tehát összegezni szeretnék, az alábbi megállapításokkal tudom tenni ma:
Kulcsszavak a pozícióleírásból: Másold be a legfontosabb kifejezéseket a CV-dbe (pl. „projektmenedzsment”, „SCRUM”).
Egyszerű formátum: Használj hagyományos betűtípusokat (Arial, Calibri), és kerüld a táblázatokat.
Ne kreatív, hanem ATS-barát: Inkább .docx, mint .PDF – néhány rendszer nem olvassa jól a képeket/grafikonokat.
ChatGPT segítség: Kérj AI-tól egy „ATS-optimalizált CV-tervezetet” a pozíció leírása alapján.
Főbb tematikáim közé tartozik a szervezeti kultúra, a kockázatmenedzsment, a kiberbiztonság, a folyamatmenedzsment, az üzletmenedzsment és a kvantitatív szövegelemzés.
[wpseo_breadcrumb]