(rendszerszemléletű megközelítésben)
Vállalati környezetben, legyen szó bármilyen funkcionális megközelítésről (a teljes vállalat, egy projekt, egy feladat) elmondható pár alapvető általánosság.
Vagyis értelmezési tartománytól függően minden csapat valahol multidiszciplináris.
A multidiszciplináris csapatok élére a szakértők mindenképpen kitesznek egy vezetőt, akinek az együttműködés moderálása a legfőbb szerepe az elérendő cél érdekében. A multidiszciplináris csapatok élére nem feltétel bármilyen szakterületről származó specifikus tudás, a projektmenedzsment módszertan, mint szakma megfelelő támpontot ad a vezető kiválasztáshoz.
Azok, akik megfogalmazták a multidiszciplináris csapat jelentőségét és fontosságát egy sikeres cél érdekében, pontosan tudták azt, hogy a tagok miért és hogyan nem tudnak egymás mellett komfortosan létezni és hogyan jelentkezik a teljesítményre gyakorolt kontraproduktív hatása a csapatba rendeződésnek. Pontosan tudták azt, hogy a moderátornak, vezetőnek a legfontosabb feladata a célra tartás, hozzájárulás a Maslow féle szükségletek kielégítéséhez, valamint a konfliktus kezelés. Ezek a szakértők már tudták azt, hogy ha a legerősebb kompetenciákkal akarunk értéket teremteni, akkor azokhoz egy humán tulajdonsághalmaz is társul, ami mellett nem lehet elsétálni.
Köztudott, bármikor megfigyelhető a számtalan tanulmány és kutatás mellett az, hogy az egyes szakterületek azért tudnak professzionális és magas teljesítményt nyújtani, mert a humán tényezőiket a hozzáillő és legmegfelelőbb tanult, szakmai tudással egészítették ki. És nem fordítva. Az ellentétek, feszültségek, konfliktusok pedig a humán tényezőkön keresztül nyilvánulnak meg, még akkor is, ha szakmai kérdésekről van szó. Egyszerűen fogalmazva, azért tud valaki jó lenni egy szakmájában, mert az emberi tulajdonságait olyan szakmával egészítette ki, amivel a leggyorsabban tud haladni a Maslow féle szükséglet hiearchián. Nézz meg egy logisztikust, egy IT-st, egy pénzügyest, minőségügyest, egy HR-est, sales-est, vagy marketingest. A szakterületek legjobbjai között determinált a feszültség.
A kompetenciákat relatíve könnyű irányba tenni, ha a feladatok megfelelően vannak definiálva és kiadva (mindenki számára érthető az elvárás és érthető a leszállítandó). A humán tulajdonságok, tényezők kezelését nem lehet egy feladat specifikációval lederiválni. Manapság egy vezetővel szemben támasztott elvárásként people management skill-ket keresnek.
Mai tendenciának látom azt, hogy
Egy multidiszciplináris csapat vezetője pontosan tudja, hogy a csapat tagjai hétköznapi nyelven szólva fújnak egymásra, ennek megfelelően
egy iskolázott vezető pontosan látja azt, hogy a tagok egymás felé tanúsított és nem kívánatos viselkedési formái hogyan hatnak a feladatra és a célra, ezért a kompetencia vesztés érdekében megadja a működési kereteket, módszereket, folyamatokat a tagok számára a személyes vetületeket elkerülve.
egy sikeres vezető pontosan tudja és látja a saját életpályáján azt, hogy az előző feltételek mellett a Maslow féle szükséglet hierarchián eljutott a csúcsra, tudja, hogy milyen utat járt be hozzá. Tudja, hogy a konfliktusok a tagok hiányaiból eredő megnyilvánulások, és megoldásként használja a (Maslow féle) szükségletek kielégítését annak érdekében, hogy a feladatra és a célra összpontosítsanak a saját magukban tobzódó hiányok projekciója helyett. Továbbá komolyan figyelembe veszi és ismeri a csapattagok összeszokásának a dinamikáját (gondolok itt Tuchman 1965-ben közzétett 5 szakaszból álló csoportfejlődési modelljére.
egy transzcendens vezető már azt is látja és tudja, hogy az előző két feltétel mellett a tagok a konfliktusokkal egymás tükrei, vagy segítői egy téves önképen alapuló „gombnyomkodók”. Abban segít/nyújt támogatást a tagok számára, hogy hogyan tudják kezelni, önmagukat formálni, fejleszteni, ha egy kellemetlen tükörkép jelenik meg elöttük, vagy olyan „gombjuk lett megnyomva”, ahol még kevésbé reziliensek és fejlődésre szorulnak.
Főbb tematikáim közé tartozik a szervezeti kultúra, a kockázatmenedzsment, a kiberbiztonság, a folyamatmenedzsment, az üzletmenedzsment és a kvantitatív szövegelemzés.
[wpseo_breadcrumb]