Ez a téma megint arról szól, hogy ki az igazi vezető, de egy más aspektusból. A vezetői magány egy izgalmas téma a szakértői körökben önálló definícióval, értelmezési tartománnyal mint egy komlex kutatási területtel az emberi működés megértését segítve. Számtalan oldalról vizsgálják a jelenséget, és egyre több elérhető megoldás kerül be a gyakorlatba a vezetők mentál higiénés biztonsága érdekébe. Ha a vezetői magányt és a rendelkezésre álló megoldásokat alaposabban megvizsgáljuk, al alábbiakban bemutatott ellentmondásokba ütközhetünk:
Elemi szinten a felszínre van hozva és ki van mondva az, hogy „…a vállalatok vezetői (különösen CEO szinteken) azok, akik épp vezetővé válnak, egy magányos úton járva…”. Ezen a magányos úton szükségük van társakra, akik a belső dilemmáikat, konfliktusaikat és helyzeteiket megértik. A munkaerő piacon pedig olyan vezetőket keresnek, akik már rendelkeznek a vezetői tapasztalatokkal készségekkel, vagyis felkészültek és képesek.
Hogy is néz ki ez a látszólagos ellentmondás? Egy lineáris megközelítésben a folyamat úgy néz ki, hogy
Tehát adott egy folyamat, amivel el lehet jutni a vezetői magány állapotába. Azonban, amikor a vezetői magányba belemerítkezünk és tudatosan átadjuk magunkat ennek a fogalomnak („… hát igen… vezetői magányban szenvedünk… ez ilyen… az élet velejárója és le kell fogadni…”), érdemes megvizsgálni azt, hogy valóban a magányt érezzük e, vagy csak egyedül érezzük magunkat egy problémában. A kettő nem ugyanaz, de jelenleg a vezetői magány mögé mindkettő be van társítva. A megkülönböztetésük egyszerű:
Ha egyedül érezzük magunkat egy probléma(halmaz)ban, ott akár idegből is, de megyünk a megoldás után. Nincs fókuszban az érzés, hanem hajt a megoldás iránt szükség. Egyedüllét érzésekor a megoldást megnyugvás, és elégedettség követi. Nem okoz belső dilemmákat és konfliktusokat. Az egyedüllét érzése nem „fertőző” és átmeneti… a megoldásig tart, ami után feloldódás jön.
A magány ezzel szemben mindig emberi kapcsolatokhoz társítható. A kapcsolataink minőségét jelzi és önmagunkat a kapcsolatban mutatja. Az izoláció következtében vezetőként teljesen elfelejtjük, hogy a környezetünket is emberek alkotják, akik nem más, mint a csapatunk. Tömegben pedig jelentős mértékű empátia érhető tetten, amit egyszerűen nem vagyunk hajlandók segítségként használni. De akkor mire való a csapat? Ebben az állapotban már kivontuk magunkat a csapatból, amire a magány, mint törvényszerűség a válasz. Vagyis pont amikor bezárkóznánk, akkor van a legnagyobb szükségünk a nyitásra azért, hogy elkerüljük a magányt.
A lehetséges elérhető megoldások alapján tehát 4 fő terület azonosítható, melyek a vezetői magány kezeléséhez járulnak hozzá:
Példa: delegálás képesség, probléma megoldó képesség, idő menedzsment, vállalatirányítással kapcsolatos ismeretek hiányosságai, egyéb
Példa: pénzügyi ismeretek, rendszerszemlélet, projekt menedzsment, piaci ismeret, stratégia alkotás, és üzleti terv készítés, magkompetencia relevancia, egyéb
Példa: csapatban való együttműködés hiányosságai – bizalomhiány, segítségkéréshez fűződő bátorság vs szégyentől, sérülékenységtől való félelem, hatalmi struktúrák felszínen és alatta, motivációs képesség, tiszta kommunikációs képesség, a multidszciplináris csapat dinamikák ismeret hiánya, egyéb
Példa: értékek az életemben, és ezek prioritása, erősségek és korlátozó tulajdonságok ismerete, és azok tudatos menedzselése, helyes (nem bántalmazó) önreflexió, egyéb
Ott tartunk, hogy vezetővé akarunk válni… Mit is jelent ez?
Összesgezve és nagyon leegyszerűsítve úgy akarjuk a környezetünket uralni, hogy
A folyamat végén, mint egy elfogadása a helyzeteknek megállapítjuk, hogy vezetői magányban szenvedünk, mert a fogalom és a definíciós értelmezés szinten létezik és elfogadott jelenség, tehát könnyű ezt a paradox állapotot felmatricázni és hogy az állapot, amiben benne vagyunk helyes és nincs vele semmi probléma.
A magány általánosságban véve egy nagyon intim dolog, amibe belemerítkezni és a mélységekben megoldani jelenleg ritka bátorság kell. Ezt támasztják alá a statisztikák is, miszerint a vezetők
Tehát a magány érzés bennünk van, nem másokban. Mi érezzük egyedül magunkat „a világgal szemben folytatott küzdelemben”. A magány szó mögött ott húzódik az egyedül. Ha tényleg meg akarjuk érteni a vezetői magány mibenlétét, meg kell látni azt, hogy a magány egy olyan dolog, amit nem lehet mással megoldani, csak önmagunkkal, mert mi érezzük, mi éljük meg magunkban.
Érdemes látni azt, hogy minden olyan megoldás, amely során a magányos vezetők csapatot alkotnak, nem más, mint önmagukkal küzdő emberek egymástól függetlenül, vagyis önálló, nem megosztható érzéssel. Az érzések megoszthatatlansága maga a csapda helyzet, amibe a vezető egyedül találja magát. Akikkel, azt hisszük, hogy együtt vagyunk a sötétségben, ők is egyedül élik meg az érzést önmagukban. Tehát nincs társ, csak egymás mellett létezés a sötétségben egyén szinten. Aki azt hiszi, hogy a magány csoportos megoldásokkal kezelhető, ők nem magányosak a valóságban.
Ugyanis csapat munkák során a magány kifejezés mögött nem a belső érzelemvilág kap hangsúlyt, hanem lehetőséget és teret kapnak új társas kapcsolatok kialakítására. Ezen új kapcsolatok segítségével egyrészt meg tudják szakítani a magányhoz társított izolációs spirált, vagyis a csapat maga mutatja az egyéneknek, hogy nincsenek egyedül. Másrészt megakadályozza az önbántalmazó dinamikák és narratívák kialakulását, melyek azt hangsúlyozzák a vezető számára, hogy esetleg őrült, vagy valamit hibásan csinál.
Kérdés lehet az, hogy az így születő kapcsolatok mennyire segítik az egyén magány érzésének a feloldását? Ugyanakkor a Harvard Business Review szerint a vezetők 75%-a kevésbé érzi magányosnak magát, ha rendszeresen részt vesz peer-csoportokban (még ha a mély kapcsolódás hiányát továbbra is érzik is).
A 2. paradoxon értelmében a magányról, mint egy önálló érzésről beszélgetünk, mely magány a megoldás támogatás mentén egyre inkább megmutatja a vezetők magányban definiálható diverzitást.
A valóságban a magány mögött olyan bizalmas kapcsolódások hiányoznak (vagy csak nem vesszük észre, hogy ott vannak akár önmagunkkal, akár másokkal), melyek segítenek oldani a belső konfliktusainkat. Ha tehát a vezető tényleg ember akar lenni és azt szeretné, hogy ezt a környezet visszaigazolja, előbb önmagát érdemes emberként kezelni. De miért nehéz ez?
A vállalati vezetők körében hangsúlyosan domináns a „Pénz = Biztonság, hatalom; Érzelmek = Sérülékenység, Gyengeség” reláció menti általános érték és működési modell. dinamikáját tekintve a következő logikai út játszódik le a vezetői magányban lévő emberben:
Érdemes felismerni azt, hogy itt már rég egy alapvető értékünkkel-, és önmagunk elvesztésével állunk szemben. Az önmegvalósítás vágya és a naiv belső lelkesedés átmegy egy katonai taktikai önvédelmi dinamikába. Emlékeztetőül: mi még éppen ebben az állapotban is céget vezetünk. Keressük azokat az idegen közösségeket, akik között a támadás és megsemmisülés veszélye nem áll fenn…
Az általános igazság az, hogy ha vezetőként úgy viselkedünk mint egy gép, a környezetünk is gépként fog velünk bánni…
Vezetői magány állapotában a fenti általános érték reláció éppen eldől. Jelzi az erőhöz társított elképzelésekkel kapcsolatos tévedésünket, aminek a megoldása természetesen önmagunkban kezdődik és ér véget. A jel tehát arra utal, hogy a vezetőnek itt az ideje önmagában megkeresni az embert (helyére téve a gyengeségnek titulált érzéseit) és bánjon magával úgy, ahogy a környezettől várja el. A környezet pedig egyszerűen csak követni fogja a példát.
A legkritikusabb pontja a vezetői magánynak a lánc reakció: A vállalat vezetőjére hárul a teljes felelősség. A vállalat valamennyi vezetőjének a magánya a példa és minta követésén alapul, mely részét képezi a szervezeti kultúra implicit összetevőinek. Ahol pedig a vezetői magány egy általános jelenség, ott techniakilag a jelenség beépült a magkompetenciába és a szervezeti kultúrába… A vezetői csapat magányba fordulása pedig az egész vállalat teljesítményére hat. De miért történhet ez meg?
A vezetői magány feloldásának helyes általános értéke és működési modellje tehát a „Pénz = Eszköz; Érzelmek = Erő”. Ha erre a relációra átállunk, visszatérünk az önmegvalósítás útjára és tulajdonképpen minden paradoxont feloldottunk.
Meglátásom szerint mostanság kezd eltörni és új értlmezés társítást kapni a sikeres vezető, mint ismérv halmaz. Visszautalva a 3. paradoxonra az általános társadalmi elfogadás szerint tehát sikeres az a vezető, aki egy vállalatot úgy irányít, hogy a vállalat folyamatos pénzügyi és piaci növekedést érjen el. a legnagyobb kihívás ebben, az, hogy egyén szinten is azonosultunk ezzel a társadalmi elvárással és meg sem állunk egy percre elgondolkozni azon, hogy ez hogyan egészséges hosszútávon. tovább nehezítik a helyzetet a statisztikák, miszerint ezen vezetők 45%-75% vezetői magányban szenvednek és nekik is csak a 10%-50%-a kér segítséget. Vagyis mondhatjuk azt, hogy a vezetők többsége mentál higénés értelemben, még ha csak átmenetileg is, de sérültek, mint emberek önmagukban, hiszen a pozíciót elhagyni konvecionális törést is jelent. Tehát a vezetői magány egy valóban beszorult helyzet. Összegezve pedig, ha az emberi oldaláról nézzük, akkor mondhatjuk azt, hogy az a vezető a sikeres, aki bedarálja önmagát (és a kapcsolatait a környezetével) a pénzért és a növekedésért, ami nem más, mint a társadalmi elvárások és a konvenciók.
Utolsó logikai összefüggésként: ha azt mondjuk, hogy a vállalat a vezető pozícióban lévő emberen múlik, akkor de az ember eltörik (a vezetői magány egy törésnek tekinthető), hogyan, és milyen áron tud a pozíció megfelelően funkcionálni? Emberi szempontból hogyan tud egy vállalatot fenntartható módon, sikeresen menedzselni, ha önmagát is nehéz menedzselnie? A vezetői magányban töltött helytállásnak mikor és hogyan fizetjük meg az árát?
A legjobb vezetők nem azok, akik soha nem éreznek magányt, hanem azok, akik mernek törékenyek lenni – és így teret engednek maguknak önmaguk megfejlődésére (Maslow abszolút csúcs: 8. szint).
Ha érdekel a magány érzés megértése, és feloldása, olvass tovább
Főbb tematikáim közé tartozik a szervezeti kultúra, a kockázatmenedzsment, a kiberbiztonság, a folyamatmenedzsment, az üzletmenedzsment és a kvantitatív szövegelemzés.
[wpseo_breadcrumb]